TRANSLATE THE BLOG

söndag 14 december 2014

Risgrynsgröt utan komjölk

Idag är det tredje advent, jul närmar sig med stormsteg. Jag blir alltid som Sofia 10 år igen under december månad. Jag älskar allting som hör julen till. Maten, ljusen, myser, stämningen och så vidare. Frukosten i morse blev därför risgrynsgröt hemma hos oss. Jag tycker om att gå upp på morgonen medan Oskar är lite mer förtjust i sängen. Framförallt på helgerna ligger han gärna kvar till typ kl 9 medan jag smyger upp lite tidigare. Jag tycker det är ganska mysigt att sitta ensam i en tyst lägenhet och läsa lite nyheter på datorn och dricka lite te medan jag hör Oskars andetag från sovrummet. Därför brukar det också oftast blir jag som står för frukostfixandet. Jag äter/dricker inte komjölk men jag älskar risgrynsgröt så jag var tvungen att experimentera lite. Jag har provat sojamjölk och kokosmjölk och jag tänkte kanske prova mandelmjölk nästa gång! Det som är bra med kokosmjölk till det här är dels att det ger lite sötma till gröten och dels att det ger betydligt bättre näringsvärde då den är ganska fet. Sojamjölken fungerade också alldeles utmärkt, nästan bättre än kokosmjölk är nog min personliga åsikt! Oskar tyckte dock att det var godare med kokos, troligen för att han tycker om när det blir lite sötare...


Recept: RISGRYNSGRÖT 

(4-6 port)

DU BEHÖVER:
2 dl ekologiskt grötris
4 dl vatten
6-8 dl ekologisk sojamjölk eller kokosmjölk (recept på hemmagjord här
1/2 tsk himalayasalt
1 ekologisk kanelstång
Notering: Om du använder färdigköpt kokosmjölk kan du ta 4-6 dl kokosmjölk + 2 dl extra vatten istället då de ofta är lite fetare och krämigare! 

GÖR SÅHÄR: Koka upp riset med vatten och salt. Rör om och låt det koka ihop i 10 min. Slå på mjölken och kanelstången och låt det koka upp. Så fort det börjar koka rör du en extra gång och sänker värmen så att gröten bara sjuder, på min platta använde jag  det lägsta som gick att ha. Låt det sjuda i 30-40 min. Om du tycker att gröten är lite lös så tar du av locket de sista 10 minuterna så att lite vätska får sjuda bort. Sleva upp i små skålar och ät med kanel och kokossocker.

NOTERINGAR:
Har du svårt att hitta himalayasalt i din butik kan du köpa HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it