TRANSLATE THE BLOG

tisdag 2 december 2014

Glöggfest!

JIPPIE!!! Jag hittade en flaska av mammas hemmagjorda glögg från förra året. Jag som trodde att jag inte skulle få dricka någon förrän vi kommer ner till jul. När jag väl hittat den här flaskan ovanpå ett köksskåp blev vi självklart tvungna att baka lite julgodis här hemma som vi kunde  snacksa på till en mugg med glögg. Resultatet blev dessa naturligt sötade och kryddiga dadelgodisarna. Det är ett veganskt, sockerfritt, glutenfritt och helt raw julgodis som passar perfekt till adventsfikat. Eller varför inte bara unna sig lite vardagslyx en helt vanligt tisdagskväll?


Recept: KRYDDIGA DADELPINNAR

Ca 8 st

DU BEHÖVER:
8 st stora kletiga dadlar
25 gram mandelmjöl (alternativt mal/mixa mandlarna fint)
15 gram valnötter
15 gram pekannötter
Skal från 1/2 apelsin
1 cm färsk ingefära
1/2 tsk kanel
1 krm vaniljpulver

GÖR SÅHÄR:
Mät upp och hacka valnötter och pekannötter. Mixa eller mal mandlarna ifall du inte använder mandelmjöl. Kärna ur och mosa dadlarna ordentligt med en gaffel i en bunke. Riv skalet från en halv apelsin och ingefära med ett zestjärn och tillsätt kanel och vaniljpulver. Blanda ordentligt så att kryddorna fördelas jämnt i dadelpastan. Häll i nötterna i smeten och arbeta ihop allting ordentligt. Forma en rektangulär figur och slå in den i bakplåtspapper. Ställ in i frysen i minst 30 min, gärna längre. Ta ut och skär i bitar. Ät dem direkt eller slå in dem i lite bakplåtspapper och knyt fast det med stumpar av hampasnöre. Förvara i frysen och ta fram precis innan de ska ätas.

NOTERINGAR:
Du kan givetvis byta ut nötterna mot andra nötter du har hemma.
Jag brukar köpa ekologiska nötter i storpack HÄR, för att det ska bli lite mer ekonomiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it