TRANSLATE THE BLOG

fredag 23 januari 2015

Raw havregrynsgröt med banan och mandelsmör!

Jag älskar att äta gröt på morgonen men jag tycker inte om att köra den i mikron och inte heller att diska kastrullen på morgonen. Därför blir det ofta en raw gröt på morgonen. Då förbereder jag den på kvällen innan och så är den färdig direkt på morgonen dagen efter. Jag har tidigare postat ett recept på en annan raw havregrynsgröt (recept här) med lite mer frön och bär. Nu hade jag en banan som var sådär perfekt mogen och ville ätas och därför slängde jag ihop den här gröten igår kväll. Det som är så bra med en raw gröt är att det är smidigt att ha med sig om du inte ska äta hemma. Jag har till och med haft med mig gröt som lunch eller mellanmål till skolan ibland när jag inte hunnit göra någon matlåda. Om du vill att gröten ska vara helt enligt raw food, det vill säga att den inte hettats upp över 42 grader, så måste du använda ett raw mandelsmör. I mitt recept på mandelsmör så brukar jag rosta nötterna torra i en stekpanna först men det steget går givetvis att hoppa över och bara använda raw mandlar direkt (recept här).


Recept: RÅ HAVREGRYNSGRÖT med banan och mandelsmör

2 portioner

DU BEHÖVER:
1 mogen banan
2 dl havregryn
2 dl mandelmjölk
2 msk linfrön
1 msk mandelsmör eller jordnötssmör
1 tsk kardemumma eller kanel/ingefära

GÖR SÅHÄR:
Mosa bananen med en gaffel i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och rör om ordentligt. Fördela gröten i två burkar med lock eller skålar med en liten tallrik över. Ställ in dem i kylen eller låt dem stå i rumstemperatur. Jag brukar låta dem stå och dra ihop sig över natten men det går även bra med minst 3 timmar. Ät som de är eller toppa med mer banan, frukt eller nötter!

PÅ KVÄLLEN
PÅ MORGONEN

6 kommentarer:

  1. Funkar det med vanlig mjölk eller vatten istället för mandelmjölk? :-)

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Havregryn är väl redan upphettade då dem framställs:)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tänkte också på havregryn, googlar runt och försöker hitta raw havregryn. de är väl ångbehandlade?

      Radera
    2. Warbro kvarn har nakenhavre flingor.
      De är kallpressade.

      Radera

Pin it