TRANSLATE THE BLOG

fredag 2 januari 2015

Superenkel Äppelpaj

Svenska vinteräpplen är fantastiskt goda tycker jag och som ni förmodligen redan märkt har jag en förkärlek till äpplen... Det här är i allafall en väldigt enkel och god vegansk äppelpaj som givetvis är glutenfri och mejerifri. Välj själv om du vill söta den lite grann eller inte. Jag brukar ta någon matsked bara, mest för att få ett lite knaprigare täcke över äpplena. På bilden nedan åts det med vispad ekologisk sojagrädde smaksatt med lite vaniljpulver. 


Recept: Äppelpaj 

3-4 portioner

DU BEHÖVER:
2 ekologiska äpplen, gärna från en snäll grannes trädgård!
1 dl havregryn - välj glutenfria om du inte tål gluten
1 dl mandelmjöl
1 dl riven kokos
1 tsk kardemuma
1 tsk kanel
1/2 dl kokosolja
Ev: 1 msk honung/agave

GÖR SÅHÄR: Sätt ugnen på 175 grader. Skiva äpplena och lägg dem i en form smörjd med kokosolja. Blanda först ihop de torra ingredienserna med kardemumma och kanel. Tillsätt sedan kokosoljan och eventuellt lite sötning. Arbeta ihop till en halvsmulig deg. Fördela pajdegen med fingertopparna över äpplena. Ställ in i ugnen i 15-20 min.

6 kommentarer:

  1. Mmm...så gott det låter! :)
    Älskar äpple alla bakverk!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är supergod :D! Mm jag vet, älskar äpplen!!
      Stor kram!

      Radera
  2. ÄNTLIGEN en äppelpaj utan socker ! Hurra ! Tack <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tycker det! Jag håller med =)!!

      Radera
  3. Den blev jättegod! Jag gjorde en variant med lite råsocker o kanel på äpplena (som jag fick från min snälla chefs trädgård) och lite lönnsirap i degen. Med oatley vaniljsås mumsmums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm låter kanongott! Snälla grannar, vänner och chefer som skänker äpplen är guld :D

      Radera

Pin it