TRANSLATE THE BLOG

tisdag 21 april 2015

Sega havrekakor med banan!

Jag har idag trotsat min lilla kokvrå (miniugn och två kokplattor) i den lilla landstingslägenheten i Karlstad och bakat kakor. Det blev superenkla och plånboksvänliga men väldigt goda kakor. Banan och havregryn är de huvudsakliga ingredienserna och om du inte vill behöver faktiskt inget annat tillsättas. De kan dock smaksättas och energiboostas med precis det du tycker om eller har hemma. Jag använde kokos och gojibär idag vilket blev supergott. Nästa gång ska jag ta pekannötter och kanel tror jag. Bananerna får en härligt kolaaktig smak när de blir uppvärmda på de här viset och konsistensen på kakorna är inte som frasiga cookies utan snarare lite härligt sega. Perfekt som ett litet mellanmål, till kaffet eller bara äta några stycken efter träningspasset. Haha, jag har ätit 8 st sedan jag bakade dem som plugg-godis.


Banan- och havrekakor (16 st små)

2 bananer (gärna väldigt mogna)
2,5 dl havregryn 

Eventuellt en näve eller/nypa: 
Gojibär, kokos, hackade nötter/choklad, russin, kardemumma, kanel, vanilj-/lakritspulver, halvssalt
Jag använde: 2 msk kokosflingor, 2 msk gojibär och en nypa havssalt.

GÖR SÅHÄR: Sätt ugnen på 175 grader. Mosa och blanda bananer och havregryn i en bunke. Tillsätt eventuell smaksättning och blanda runt. Smörj en plåt med lite olja. Forma 16 st små kakor med händerna och platta till dem. Grädda i 15 minuter mitt i ugnen. Ät dem direkt varma eller låt dem svalna och spar till senare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it