TRANSLATE THE BLOG

onsdag 8 april 2015

Fröknäcke med majs och svartpeppar

Jag hade med mig detta till Oskars mamma när vi var uppe i Östersund över påsken. Det finns oändligt många varianter på olika fröknäcken men det här är så jag gör mina just nu. När jag åt paleoinspirerad kost för cirka ett år sedan var jag extremt strikt i att inte äta något som inte var "okej". Då hade majsmjölet i de här fröknäcket gått bort till exempel. Jag har tidigare varit ganska duktig på att utesluta saker ur min kost och bestämma mig för saker som jag inte ska äta. Nu har jag bestämt mig för att oftast äta det som jag tror på men inte göra det till så stor grej om jag äter någon brödskiva, delar en Ben & Jerry´s framför en film med Oskar eller trycker i mig en massa söt choklad på påsk. Varför ska jag skapa massa barriärer för mig själv som gör att jag blir besviken om jag inte lyckas upprätthålla dem?

Ett tag ville jag väldigt gärna bara äta veganskt men insåg ganska snabbt att det är mycket vitaminer och mineraler som jag i så fall hade fått äta som tillskott. Min nya grej är att äta vegeterariskt (oftast veganskt) 6 av 7 dagar på en vecka och sedan eventuellt på lördagkvällen äta Oskars hemmagjorda hamburgare på ekologiskt högrev, dricka en folköl och sedan dela på en påse chips. Det är ganska trevligt tycker jag. Eller att på påsk äta Jansson och några sillbitar för att det är så satans gott. Eller äta färska räkor och dricka bubbel med min syster när jag är hemma hos henne och hälsar på. Om jag oftast väljer vegetariskt/veganskt och alltid väljer ekologiskt när jag äter animaliska produkter har jag fortfarande gjort en ganska stor insats. Det finns säkerligen människor som argumenterar mot mig nu och människor som aldrig mer vill läsa vad jag skriver när jag berättar det här. Det struntar jag i, för såhär tänker jag leva och det här mår jag bäst av.

Nu tillbaks till dagens recept som spinnade igång min hjärna till den här utläggningen. Underbara fröknäcke. Det här får en väldigt trevlig krispighet utan bli skört som ett fröknäcke lätt kan bli. Jag har även provat att använda bovetemjöl istället för majsmjöl och jag tror säkerligen att det går bra med många andra mjölsorter. När jag skär knäcket efter att det gräddats brukar jag först skära linjer diagonalt över plåten. Därefter skär jag 45 grader mot de linjerna, alltså horisontellt med någon av plåtens kanter. Då blir det (enligt mig) väldigt fin rombisk form på de flesta bitarna och hörnbitarna blir snyggt triangelformade.


Majsknäcke med svartpeppar (1 plåt)

1/2 dl linfrön
1/2 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 dl majsmjöl / alt bovetemjöl
1/2 tsk salt
2 tsk fiberhusk
2 dl kokhett vatten
Svartpeppar, salt att strö över

GÖR SÅHÄR: Sätt ugnen på 160 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Slå på det varma vattnet och rör runt ordentligt. Ta fram en plåt och bred ut knäcket på ett bakplåtspapper. Smeten kommer under tiden du jobbar med den få en allt fastare konsistens, därför är det viktigt att snabbt få ut den på plåten och sedan kan du jobba lite med en slev för att få det jämntjockt och fint undertiden den sätter sig. Strö över lite nymalen svartpeppar och eventuellt lite mer salt. Grädda mitt i ugnen ca 60 min. Jag brukar öppna ugnsluckan eb-två gånger där emellan för att släppa ut lite ångor. Skär knäcket i bitar, stäng av ugnen och ställ in plåten på eftervärme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it