TRANSLATE THE BLOG

fredag 3 april 2015

Veganska chokladägg fyllda med jordnötssmör

Jag vill börja med att önska er alla en fantastisk påsk! Det trevligaste med påskhelgen är att det är så många dagar ledigt tycker jag. För mig, som för många andra, handlar påsken framför allt om att träffa familjen. Därför är det så underbart att få så många dagar att umgås med nära och kära. Den här påsken bär det av norrut, vi ska upp till Oskars föräldrar i Östersund. Jag och Oskar lever tillfälligt som särbos, jag vet inte om jag nämnt det här i bloggen. Han arbetar nämligen uppe i Arvidsjaur fram till mitten av juni och därav har jag nu blivit gräsänka. Därför blir det extra mysigt att åka upp till hans familj över påsken för Oskar kommer med bussen från andra hållet. Förutom att träffa Oskar och hans familj finns det en sak som både jag och Oskar sett fram emot i flera veckor nu. Minns ni att jag skrev om att vi skjutsade upp en hundvalp till Oskars föräldrar i mellandagarna i julas? Vi blev extremt fästa vid den lille valpen och det ska bli underbart att få gosa med honom igen. Vi får se om han känner igen mig…

Det här inlägget skrev jag under min tågresa upp till Östersund igår men lade in så att publiceringen var schemalagT till idag utifall Oskar eller hans mamma skulle gå in på bloggen. Det jag ska skriva om har jag nämligen med mig som påskpresenter. Oskars mamma (plus familj) ska få majsknäcke med frön och svartpeppar och Oskar ska få jordnötssmörsfyllda chokladägg. Receptet på knäckebrödet kommer lite senare men nu får ni receptet på dessa härliga naturligt sötade och veganska chokladägg. Det går givetvis att byta ut jordnötssmöret mot mandelsmör om du hellre vill använda det. Jag använder jordnötssmör den här gången för att Oskar älskar det. Kokossockret kan du byta ut mot t.ex. ekologiskt rårösocker eller något annat. Tänk bara på att om du använder något flytande sötningsmedel kan mängden mjöl/jordnötssmör behöva regleras för att fyllningen inte ska bli för kladdig.

Vad tycker ni om min nya tallrik förresten? Jag är helt kär. Jag tycker det finns så många vackra serviser från Gustavsberg och jag går alltid och trånar efter dem i second hand butiker och på auktion. När jag var på stan i veckan med Joanna fanns det en udda lila tallrik för 20 kr och då bestämde jag mig för att jag skulle köpa den. Då kan jag äta på den när jag är ensam, så blir det lite roligare dessutom. Oskar kan väl få låna den om har ber snällt, för den här är min! På tal om att återbruka vill jag propsa på att du inte slänger påskäggen utan sparar dem. Om du inte vill återanvända det själv till kommande år kan du lämna in det på second hand så att någon annan kan få göra ett fint fynd. Om du tycker motivet är fult kan du klä om dem eller måla dem nästa år till exempel!


Chokladägg med jordnötssmör (20 st)

1 dl jordnötssmör (osötat och eko men gärna med lite salt)
½ dl kokosmjöl
1 msk kokossocker
Ca 80 gram choklad (jag använde 70%-ig ekologisk mörk choklad)

GÖR SÅHÄR: Blanda kokossocker och kokosmjöl i en bunke. Tillsätt jordnötssmör och rör runt tills allting är väl blandat. Det ska bli mer likt en deg än en smet i konsistensen och du ska kunna peta på den utan att bli kladdig om fingrarna. Fördela degen i 20 delar som du formar ägg utav. Jag rullar först degen till en rund boll i handen och sedan rullar jag den enbart på ena ledden i handen för att den ska bli lite oval. Lägg jordnötsäggen på ett fat som du ställer i frysen ca 30 minuter.

Smält chokladen i vattenbad när jordnötsäggen blivit ordentligt nedkylda. Doppa äggen i chokladen, ett och ett, ta upp och lägg dem på ett fat eller i en burk. Försök att inte låta äggen vara för länge i den varma chokladen innan du tar upp dem då de lätt tappar sin form. Om du märker at chokladen tjocknar för mycket kan den behöva smältas lite igen då de kalla äggen successivt kyler ned den. Ställ sedan in äggen i kyl eller frys. Jag förvarar dem i kylen men det går säkert lika bra i rumstemperatur (dock inte i direkt solljus då de kan smälta).

VISST ÄR MIN NYA TALLRIK FIN?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it