TRANSLATE THE BLOG

måndag 30 mars 2015

Het Curry med sötpotatis

Nu när det har varit så burrigt blås- och regnväder det sista då blir jag mest sugen på att äta soppor och grytor hela tiden. Därför gjorde jag en värmande curry häromdagen som dessutom är perfekt matlådemat. En curry kan varieras i all oändlighet, jag brukar variera innehållet beroende på de bönor/linser och grönsaker som finns hemma. Det här är dock ett bra grundrecept att utgå ifrån men att du givetvis kan byta ut saker mot något du har hemma!


Curry med sötpotatis - 4 port

4 portioner valfritt ris (jag använde råris)
2 gula lökar
1 stor morot
1 sötpotatis
2,5 dl röda linser
1 tsk gurkmeja
1 tsk curry
1 tsk ingefära
2 tsk harissa, kan uteslutas om du inte vill ha så stark gryta
8 dl vatten
1 dl kokosmjölk
Salt, svartpeppar
Rapsolja/kokosolja att steka i

GÖR SÅHÄR: Koka riset enligt anvisning och gör curryn medan riset kokar. Hacka löken och hetta upp en gryta med lite olja i. Skär sötpotatisen i sockerbitsstora kuber och moroten i något mindre bitar. Fräs löken tills den börjar bli transparent och tillsätt sedan potatis, morot, linser och kryddor. Rör om ordentligt. Slå på vattnet och låt det koka upp. Sänk värmen och låt grytan sjuda i 20 min. Rör ner kokosmjölken och dra bort grytan från värmen. Servera i djupa tallrikar tillsammans med ris. 

PERFEKT MATLÅDEMAT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it