TRANSLATE THE BLOG

fredag 13 mars 2015

Raw ingefärskryddad blåbärssylt

I morse började jag morgon med en glad överaskning. Stod och kikade i frysen och funderade på vad jag skulle äta till frukost idag... Och plötsligt håller jag en låda med en portion av mina bananpannkakor i handen. Jag älskar att jag ligger ett steg före mig själv ibland. Jag gjorde två portioner sist jag gjorde pannkakor och åt hälften och stoppade in andra hälften i frysen. Så nu på morgonen var det bara att tina dessa = pannkaksfrukost. Jag blev supersugen på att ha någon form av blåbärssylt så medan pannkakorna tinade gjorde jag lite en raw chiasylt / chiamarmelad kryddad med ingefära. Det var faktiskt tack vare min syster som det här receptet ploppade ut i mitt huvud. Jag hade nämligen pratat med henne dagen innan och då hade hon pratat om att hon köpt någon Chiasylt från Renee Voltaire som hon sa var supergod. Så tack Frida för tipset, min frukost blev så mycket godare med den här sylten på!


Recept: RÅ BLÅBÄRSSYLT MED INGEFÄRA

1 liten burk

DU BEHÖVER:
1 dl vatten
2 msk chiafrön
2 dl blåbär (färska eller tinade frysta)
1/4-1/2 tsk malen ingefära
Ev 1 tsk-1 msk honung/agave/kokossocker

GÖR SÅHÄR:
Rör ihop vatten med chiafrön i en liten skål. Låt dra ihop sig åtminstone 10-15 minuter. Mosa under tiden blåbär i en annan skål med en gaffel mot kanten på skålen. Rör ner ingefära och rör runt ordentligt. Om du vill använda någon sötning kan du röra ner det nu. Rör ner chiablandningen i blåbärsmoset  och rör runt ordentligt tills allt är jämnt blandat. Förvara i en lufttät glasburk i kylen. Ät på dina pannkakor, våfflor eller scones och njut.

NOTERING:
Om du inte gillar ingefära kan du ta vaniljpulver istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it