TRANSLATE THE BLOG

söndag 1 mars 2015

Hemmagjort jordnötssmör med choklad!

Alltså. Det här blev så sjukt gott verkligen. Nästan omänskligt. Precis efter jag hade gjort detta tog jag fram en banan och en sked. Jag tog en klick jordnötssmör och la på bananen, tog en tugga och åt. Jag tog en ny klick och la på bananen, tog en till tugga och åt. Ja ni fattar grejen - väldigt bra mellanmål faktiskt. Jordnötter innehåller hela 32 gram protein per 100 gram produkt så det är en superkälla till protein om en äter mycket vegansk eller vegetarisk mat. Jag tycker jordnötter och jordnötssmör ofta får lite oförtjänt dåligt rykte. Visst det är extremt energitätt så att äta en burk om dagen är inte så smart men det är som sagt en väldigt bra källa till fett och protein, plus att det är väldigt gott! Att tillsätta någon matsked i smoothien, bananglass eller min råa havregrynsgröt är ett tips för att boosta med både god smak och nyttigheter!

Det går såklart bra med vilken choklad som helst (mörk, ljus, mjölkchoklad, smaksatt osv). Jag väljer en 70%-ig ekologisk mörk choklad för då innehåller den mindre socker samt inga mjölkprodukter.


Recept: JORDNÖTSSMÖR med CHOKLADSMAK

DU BEHÖVER:
200 gram ekologiska jordnötter, torrostade eller naturella
50 gram ekologisk choklad (jag använde 72%)
En nypa himalayasalt
Notering: För mer intensiv chokladsmak, ta 100 gram choklad

GÖR SÅHÄR:
Om du har köpt naturella nötter kan du börja med att rosta dem i en torr stekpanna eller 10-15 min på 160 grader i ugnen. Du kan givetvis hoppa rostningen helt om du vill men jag tycker det här blir godast. Mixa nötterna några minuter i en matbredare. Jordnötssmör går betydligt mycket snabbare att göra än t.ex. mandelsmör. Stanna och skrapa ned från kanterna någon gång. Ganska snart bör du ha ett krämigt och lent jordnötssmör. Bryt/hacka chokladen i småbitar och lägg i jordnötssmöret. Tillsätt även en nypa salt. Mixa någon minut till, tills chokladen smält och blivit jämnt fördelat i smöret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it