TRANSLATE THE BLOG

torsdag 11 december 2014

Mandelmjölk

Det är superenkelt att göra mandelmjölk själv faktiskt och dessutom blir det billigare. Jag brukar köpa ekologisk mandel för ca 200 kr/kg. I det här receptet använder jag 50 gram mandel och får ut 1 liter mjölk. Då blir priset 10 kr/L, vilket är avsevärt mycket billigare än i butik. Jag slipper också släpa hem och förbruka pappersförpackningarna som mjölken kommer i.

Recept: MANDELMJÖLK

Knappt 1 liter

DU BEHÖVER:
50 gram mandel + Blötläggningsvatten
8-10 dl vatten
Ev: 2-3 dadlar för sötning eller 1 krm vaniljpulver för smak

GÖR SÅHÄR: Lägg mandeln i blöt i minst 8 timmar, gärna 24 timmar. Häll av blötläggningsvattnet och mixa mandlarna med nytt vatten i 1 min. Sila genom en nötsil och häll upp i en glasflaska. Förvara i kyl, den håller ca 5 dagar.

MANDELRESTERNA: Du har 3 alternativ för vad du ska göra med resterna som blir kvar i silpåsen:
  1. Använda istället för mandel/solroskärnor i rawfood bakning, t.ex. citron- och kokosbollarchokladkolabars. Du kan använda det på samma sätt i vanlig bakning, t.ex. i granolaknäckebröd eller i en mjuk pepparkaka
  2. Rosta det på en plåt ca 20-30 min på 150 grader. Använd som topping på gröten, smoothien, salladen eller använd det som ströbröd.
  3. Rosta det enligt ovan och mixa det till ett fint mjöl och använd som mandelmjöl.
Rostade "mandelrester"!

3 kommentarer:

  1. Gammalt inlägg men ändå; kan man använda mandelresterna i kokosolja utan smak och göra som bredbart pålägg nån som provat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte provat det men det låter väl som en lysande idé!

      Radera
  2. Mycket bra recept/tips ! Ska definitivt prova det :-)

    SvaraRadera

Pin it