TRANSLATE THE BLOG

tisdag 9 december 2014

Julskinka minus skinkan

I år är faktiskt det första året som jag har tänkt att äta så mycket vegetariskt och veganskt som möjligt på jul. Jag har länge ätit mycket vegetariskt året om men ätit lite kött och så när jag kommit hem till mamma och pappa och så. Jag fullkomligt älskar julskinka och senap på något gott bröd eller knäckebröd. Därför kände jag att jag var tvungen att hitta på något vegetariskt alternativ. Jag hittade ett recept på en "vegetarisk julskinka" i Oskars gamla vegetariska kokbok från 1978. Där använder de en rotselleri som de smörjer in i en smet av grädde, kryddor och skorpmjöl. Jag har gjort om receptet och anpassat det efter hur vi äter idag. Det här blev mitt resultat, det blev till och med en vegansk julskinka faktiskt!

Oskar som älskar vörtbröd med julskinka och senap tryckte i sig typ 7 mackor av det här på 1 dygn så den blev godkänd antar jag! Jag blev supernöjd med resultatet och den får så himla fin gul färg också tycker jag!


Recept: VEGETARISK & VEGANSK "julskinka"

1 stor "skinka"

DU BEHÖVER:
1 Kålrot (rotselleri går också bra)
2 lagerblad
Några svartpepparkorn
Några kryddpepparkorn
Några vitpepparkorn

3 msk valfri senap
1 tsk tomatpure
1 krm hela senapsfrön
1 tsk potatismjöl
1/2 dl solroskärnor/mandelmjöl/polenta

GÖR SÅHÄR:
Borsta och/eller skölj av kålroten. Koka upp vatten med lagerblad och pepparkorn. Lägg ner kålroten och låt den koka i ca 1 timme. Om du har en väldigt stor som vi hade (ca 1 kg), kan du behöva koka lite längre. Stäng av plattan, lyft upp kålroten och låt den svalna något.

Sätt på ugnen på 225 grader. Skala försiktigt kålroten och lägg den i en ugnsfast form. Mortla senapsfrön och blanda ihop dem med senap, tomatpure och potatismjöl. Pensla hela kålroten med smeten. Mixa solroskärnor om du använder det. Fördela smulet över den senapsinsmorda kålroten*. Ställ in i ugnen i ca 20 min för griljering. Låt svalna något innan du skär upp den!

NOTERINGAR:
*Du kan också blanda alla griljerings-ingredienser direkt och pensla på istället för att göra det i två steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it