TRANSLATE THE BLOG

fredag 12 december 2014

Basbousa

I måndags fyllde Joanna 24 år och då bjöd jag hem henne på middag. Temat blev arabiskt eftersom vi nyligen varit i Egypten. Basbousa är en traditionell efterrätt i arabiska länder och huvudingrediensen utgörs av mannagryn. Kakan dränks sedan i en supersöt honungssirap med rosenvatten och garneras med mandlar. Kakan innehåller alltså normalt mängder med gluten och socker och dränks sedan i ännu mera socker och sirap. Jag experimenterade lite och gjorde den istället till en vegansk, glutenfri och naturligt sötad majskaka. Det blir en väldigt trevlig konsistens på kakan eftersom den får stå och gotta sig i "sirapen" ett par timmar innan den äts och då blir riktigt saftig och god. Rosenvattnet ger både en god smak men också en trevlig doft. Jag hittade först inte rosenvatten här i Örebro men till slut fann jag det på mitt tredje försök - i en arabisk livsmedelbutik!


Recept: GLUTENFRI BASBOUSA

DU BEHÖVER:
Ugnsform (min är 18 x 28 cm)
1 msk tahini

4,5 dl majsmjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokossocker
60 gram kokosolja
3,5 dl mandelmjölk (jag gör egen, recept här!)
1 dl riven kokos
12 st mandlar

Honungssirap:
1/2 dl honung (alternativt agave, blir något sötare då)
1/2 dl vatten
1/2 msk citronjuice
1 tsk rosenvatten

GÖR SÅHÄR:
Sätt ugnen på 190 grader. Smörj en ugnsform med tahini. Blanda majsmjöl, bakpulver och kokossocker i en bunke. Rör ned kokosoljan tills den är jämnt fördelat. Tillsätt mandelmjölk och vispa ordentligt. Vänd ner kokosflingorna. Häll upp smeten i formen och låt den vila i ca 10 min. Skär sedan med en matkniv smeten i 12 delar och fördela en mandel på varje bit. Ja alltså smeten kommer självklart vilja åka tillbaks men det kommer bli som "skåror" i smeten. Grädda mitt i ugnen i 30 min.

Under tiden kakan är i ugnen kokar du upp vatten, citronjuice och honung i en liten kastrull. Låt det sjuda några minuter och dra sedan bort kastrullen från värmen. Rör ner rosenvatten och låt det svalna helt. Direkt när du tagit ut kakan ur ugnen skär du kakan i 12 bitar i de skåror som du tidigare gjorde. Häll försiktigt såsen över hela kakan och fördela så att allting är täckt. Låt kakan stå rumstempererat och gotta sig i minst 2 timmar innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it