TRANSLATE THE BLOG

söndag 21 december 2014

Knäckebröd med julkryddor

Äntligen hemma hos mamma och pappa. Så mysigt att få julstöka och fixa här de sista dagarna innan jul. I morse blev det långfrukost som alltid på söndagar hos familjen Norstedt. Jag vaknade och blev helt klarvaken kl 7 i morse trots att jag hade tänt att sova länge idag. Jaja, då gick jag upp och bakade lite julknäcke istället för att sova.


Recept: Julkryddat knäckebröd

1 plåt

DU BEHÖVER:
1 msk chiafrön
2 dl sojamjölk
2 dl havregryn
1,5 dl linfrön
2 msk sesamfrön
2 msk majsstärkelse
1/2 tsk stött kumin
1/2 tsk stött kryddnejlika
Du kan även byta ut kryddnejlika mot 1/2 tsk stött anis och 1/2 tsk stött fänkål

GÖR SÅHÄR:
Rör ihop ihop chiafrön och sojamjölk. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda havregryn, linfrön, sesamfrön, majsstärkelse och kryddor i en bunke. Tillsätt chiablandningen och blanda ordentligt. Smeta ut på ett bakplåtspapper med en stekspade. Grädda i ugnen i 15 min. Ta ut plåten och skär i små bitar. Sätt in i ugnen i 15 min till. Stäng av ugnen och låt kexen svalna inuti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it