TRANSLATE THE BLOG

tisdag 16 december 2014

Rå och naturligt sötad ischoklad

Ischoklad är väldigt gott på julen tycker jag. Normalt görs det på smält choklad och kokosfett. Jag använder ibland kallpressad kokosolja och en choklad med minst 70% kakohalt (recept nr 2 om du skrollar ner). Det blir supergott men det är även roligt att jobba med råvaror från grunden och använda kakao och kakaosmör (recept nr 1). Här är mina varianter på hur jag gör ischoklad!
Om du väljer kakaosmör blir de lite hårdare, framförallt i rumstemperatur. Kokosoljan smälter lite lättare men då blir de också lite sötare. Du kan även blanda och ta hälften av varje. Jag brukar oftast använda kokosolja för det har jag alltid hemma och det är lite lättare att jobba med. Choklad görs normalt på kakaosmör och det är så de får sin hållfasthet även i rumstemperatur. Alltså, mest riktigt definitionsmässigt är att använda kakaosmör men det blir en väldigt len och god smak av kokosolja!


Recept: RÅ ISCHOKLAD MED KAKAOSMÖR eller KOKOSOLJA 

Ca 25 st

DU BEHÖVER:
50 gram (1/2 dl) kakosmör/kokosolja
3 msk raw kakao
1 msk carob*
1 msk agave/honung
Ev: 1 msk mandelsmör (kan uteslutas, men blir väldigt gott, recept HÄR

GÖR SÅHÄR:
Smält kakaosmöret/kokosoljan på svag värme i ett vattenbad**. Om du vill att ischokladen ska vara helt raw får du inte värma över 42 grader! När det har smält drar du bort från värmen. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop tills allting är blandat. Häll/sleva upp i små knäckformar eller ischokladformar (hade inga hemma). Ställ in i kylen i minst 30 min. ÄT!

NOTERINGAR:
*Carob kan bytas mot kakao, du kan dock behöva söta något mer då. Carob brukar jag annars köpa HÄR
**Smältpunkten för kokosolja är ca 25 grader och för kakaosmör ca 38 grader. Båda finns att köpa HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it