TRANSLATE THE BLOG

torsdag 19 mars 2015

Hemmagjord deodorant

Sedan jag har valt att gå vägen mot en mer naturlig och ekologisk livsstil så har jag rensat ut mer och mer från framför allt köket, badrumsskåpet och städskåpet. Jag har successivt fasat ut saker i takt med att de tagit slut och ersatt dem med helt naturliga produkter. Stylingprodukter till håret är ingenting existerar i mitt liv längre (förutom potatismjöl) och alla kemiska skönhetsprodukter har försvunnit eller bytts ut mot olika naturliga och ekologiska produkter. Under fliken "Gröna Tips" kan ni läsa mer i gamla inlägg jag gjort om olika produkter.

En av produkterna som har varit lite svårare att ersätta är deodoranten. Jag har provat tre olika märken, varav jag egentligen bara varit nöjd med ett utav dem. Den jag har varit nöjd med har varit från Dr. Organic och finns att köpa via nätet eller i välsorterade butiker. Studenten i mig tyckte att det blev lite dyrt och jag har därför även provat två andra. En som jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa är Urtekrams deodorant. Visst Urtekram är bra på mycket livsmedelsprodukter men deras deodorant är faktiskt ingenting att hänga i granen. De förhindrar ingen svett och döljer ingen lukt heller. Efter att jag diskuterade det här med min syster Frida som upplevde precis samma sak bestämde jag mig för att prova göra deodorant själv. Jag visste att jag hade sett sidor där folk gjort det men tidigare avvisat det som för krånligt. Oj så fel jag kunde ha. Superenkelt, fungerar fantastiskt bra och jag har möjligheten att bestämma helt själv om den ska lukta något och i så fall vad. Amazing. Ska aldrig mer köpa deo.


Hemmagjord deodorant

3/4 dl kokosolja
1/2 dl majsstärkelse
1/2 dl bikarbonat
Valfritt: 1-2 krm eterisk olja (mandel, lavendel, apelsin, citron, jasmin osv.)

GÖR SÅHÄR: Värm upp kokosoljan så att den smälter i kastrull eller vattenbad. Ta bort från värmen. Tillsätt majsstärkelse, bikarbonat och eventuell olja. Rör runt tills allting är blandat till en slät smet. Häll upp i en lufttät burk och låt stelna. Applicera lagom mängd med fingrarna på huden. Du kan använda fingrarna eller en liten sked för att få upp deodoranten ur burken. 

INNAN DEODORANTEN STELNAT

6 kommentarer:

  1. Du är så fiffig Sofia! Du inspirerar coh gör mig nyfiken :)
    Kram från faster Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra Eva :) Stor kram!!

      Radera
  2. Jag provade göra denna deo i slutet av mars och är så nöjd! Jag har alltid svettats mycket och har både en aktiv livsstil och ett aktivt jobb och har alltid känt mig rädd för att lukta svett. De senaste åren har jag haft en del problem med torra och kliande armhålor. Sedan jag började med denna deo så har alla hudbesvär försvunnit och ingen har klagat på att jag stinker svett. I början upplevde jag det som om jag svettades mer, men antingen har jag vant mig, eller så var det en övergångsperiod.
    Tack!

    SvaraRadera
  3. Vilken grej! Har gjort en sats med rosdoft och den funkar verkligen. Dessutom luktar den så gott att jag liksom ser fram emot att ta öppna burken på morgonen. Tack för tipset! :-)

    SvaraRadera

Pin it