TRANSLATE THE BLOG

onsdag 12 november 2014

Värmande höstsoppa

Jag tycker det är så fantastiskt med årstider. Jag älskar när hösten tagit över från sommaren och man kan krypa upp i soffan iförd raggsockor med en kopp te i handen. Vad vi äter här hemma präglas väldigt mycket av vilken säsong det är också. Nuförtiden vill jag äta soppor och grytor mest jämnt. Här kommer i alla fall ett recept på en len och kryddig soppa som är helt vegansk. Genom att ha kokosmjölk i får du upp fetthalten vilket gör att du står dig bättre på den än en tunn grönsakssoppa.

Recept: Het SÖTPOTATISSOPPA 

4-6 portioner

DU BEHÖVER:
1 hel purjolök
2 rejäla sötpotatisar
6 st medelstora morötter
3 st vitlöksklyftor
1 chilifrukt (eller 2 om du gillar starkt!)
1,5 dl torr vermouth (kan uteslutas)
1 liter vatten
400 ml hemmagjord kokosmjölk eller 1 förpackning á 400 ml kokosmjölk
Grönsaksbuljong motsvarande 2 tärningar
1 tsk pomeranskal
Nymalen svartpeppar
Olivolja och timjankvistar till servering

GÖR SÅHÄR: Skala potatisen och skär den i små kuber. Skär morötterna i små bitar, strimla purjolöken, skär vitlöken i tunna skivor och hacka chilifrukten. Fräs allting i lite kokosfett i en stor gryta i ca 5 min. Tillsätt resten av ingredienserna förutom olivoljan och låt det koka ihop tills alla grönsaker är mjuka. Det tar ungefär 20 min. Stavmixa sedan soppan i grytan tills du inte har några klumpar eller bitar kvar. Det ska bli en krämig och fin soppa. Ringla lite olivolja över soppan och garnera med lite timjankvistar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it