TRANSLATE THE BLOG

tisdag 4 november 2014

Linsgryta

Som ni kanske har märkt har jag postat en hel del inlägg med soppor och grytor det senaste... Det är för att jag tycker att det är typ det godaste man kan äta såhär på höstkanten. Dessutom har jag varit lite förkyld i helgen och då blir jag lite extra sugen på varma soppor. Här kommer ett recept som jag fick inspirationen ifrån en av våra matkassar från ekobutiken. Jag och Oskar prenumererar på grönsakskassar som vi hämtar en gång i veckan i ekobutiken i Örebro. Det är jättebra för då får vi ekologiska grönsaker, i största mån lokalt producerade och det som är i säsong just nu. Förra veckans kasse innehåll två fina stånd med mangold bland annat. Personligen har jag aldrig använt mangold speciellt mycket men då fanns det med ett tips om att använda det i en gryta med linser och lite annat. Det här blev vårt resultat.

Här är ekobutikens hemsida om någon i Örebro-trakten är intresserad av en eko-kasse!

Recept: LINSGRYTA med mangold

DU BEHÖVER:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stort stånd med mangold
0,5 liter vatten
1 tärning grönsaksbuljong eller motsvarande
2 dl röda linser
1 förpackning ekologiska krossade tomater
Havssalt, Svartpeppar, Örtsalt efter smak

GÖR SÅHÄR: Skala och hacka löken. Skölj mangolden och skär den i små bitar, använd stjälken också! Hetta upp kokosolja i en gryta och stek löken ett par minuter. Tillsätt sedan mangolden och stek alltihop ett par minuter till. Slå på vattnet, tillsätt buljongen, de krossade tomaterna och linserna. Låt alltsammans koka ihop i ca 15 minuter. Smaka av med kryddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it