TRANSLATE THE BLOG

onsdag 24 september 2014

Mandelsmör - Superprotein för vegetarianer!

På mackan, på äppelskivan, i glassen, i smoothien, en sked i munnen. Ja precis, jag pratar om vad man kan göra med mandelsmör. Jag älskar verkligen mandelsmör, eller egentligen mandlar i allmänhet. När man äter vegetariskt är de en superbra källa till protein faktiskt - vilket inte många tänker på. Per 100 gram innehåller de hela 20 gram protein, det vill säga lika mycket protein som kikärtor, mycket mer än ägg (13 gram protein) och sju gånger mer än champinjoner (3 gram protein). Så till er alla vegetarianer där ute: Frossa i mandlar med gott samvete!

Självklart kan man byta ut och använda andra nötter. Jag brukar köra med skalet på, delvis då jag är lat och delvis för att mycket näringsämnen sitter där. Om man vill ha ett lenare smör kan man skolla mandlarna innan man rostar den. Vill man ha ett rawfood-smör, så kör man mandlarna direkt i matbredaren utan att rosta dem. Det blir dock inte lika gott tycker jag!


Recept: HEMMAGJORT MANDELSMÖR

DU BEHÖVER:
200 gram ekologiska mandlar
1 tsk havssalt

GÖR SÅHÄR: Torrosta mandlarna i en stekpanna på medelhög värme tills de får en fin färg men inte blir brända. Låt svalna en aning. Använd gärna en stekpanna i gjutjärn, min på bilden är ett fynd på myrorna för 40 kr. Lägg mandlarna i en matbredare och kör igång. Nu är det mest bara att vänta, först blir det som ett grovt mjöl. Efter en stund blir det lite klumpigare och kommer fastna på kanterna, du måste stänga av och peta ner emellanåt. Ett tag så känns det som att det inte händer någonting och att det aldrig kommer bli något smör...

... men så plötsligt, efter ytterligare ett tag börjar det bli lite "krämigare". Du behöver fortfarande stanna och peta ned på kanterna emellanåt. Nu tror man att det börjar bli klart men jag tycker att mandelsmöret blir allra bäst när det får gå ett par minuter till och bli riktigt lent och fint. Tillsätt havssalt och mixa ca 30 sekunder till för att det ska fördelas jämnt. Jag hällde upp smöret i en gammal glasburk som det faktiskt tidigare har varit köpt mandelsmör i en gång i tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it