TRANSLATE THE BLOG

tisdag 23 september 2014

Energirikt fröbröd

God morgon! Jag tänkte dela av mig att mitt superbra recept på ett nyttigt och väldigt mättande fröbröd. Det är förenligt med både LCHF, paleo då det inte innehåller några spannmål och inte heller speciellt mycket kolhydrater över huvudtaget. Jag brukar försöka ha ett par skivor av det här brödet redo i frysen. Bra till frukost, mellanmål eller när man bara är lite sugen. Det mättar betydligt mer än vad "vanligt" bröd gör och höjer inte blodsockret.


Recept: FRÖBRÖD 

(1 limpa)

DU BEHÖVER:
100 gram mandelmjöl
400 gram blandade frön (t.ex. solroskärnor, sesamfrön, pumpafrön och linfrön)
1 dl hett vatten
4 ekologiska ägg
1 tsk havssalt
1/2 tsk brödkryddor

GÖR SÅHÄR:
Sätt ugnen på 160 grader. Blanda alla torra ingredienser och rör ut eventuella klumpar från mandelmjölet. Tillsätt äggen och rör runt ordentligt. Rör till sist ned det varma vattnet i smeten. Låt det svälla åtminstone 5 minuter. Häll upp smeten i en brödform iklädd bakplåtspapper. Grädda i en timma i mitten av ugnen. Jag brukar skära upp brödet i tunna skivar när det har svalnat och frysa in det så det färdigskivat. Då kan man plocka ut så många skivor som man vill ha men så håller sig resten färskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it