TRANSLATE THE BLOG

onsdag 17 september 2014

Hej bloggvärlden!

Mitt allra första inlägg tänkte jag dedikera till havremjölk. Jag älskar havremjölk! Det är så gott, nyttigt och fantastiskt lätt att göra själv. Jag vill gärna att den ska vara ekologisk och svenskodlad. Oatly har faktiskt två stycken ekologiska att välja på, med svenskodlad havre. Perfekt tänker jag när jag ser dem i affären och köper hem direkt. Väl hemma så läser jag lite närmare på etiketten på baksidan där det står "tillverkas i Tyskland". Oj vilken besvikelse. De skickar alltså den svenska havren till tyskland där de gör havremjölk, förpackar den och skickar tillbaks. Snacka om onödig energiförlust, sjukt ologiskt.

Då bestämde jag mig för att göra egen mjölk och oj så lätt det var! Det blir billigare per liter än den färdigköpta, man slipper släpa hem vätskan och det är snällare mot miljön (inte bara Tyskland-saken utan även för att det blir mindre förpackning, transport osv).


Recept: HAVREMJÖLK 

Cirka 1 liter

DU BEHÖVER:
2 dl ekologisk havre (gärna glutenfri)
10 dl kranvatten
Ev någon smaksättning: En nypa havssalt, vaniljpulver, kanel, kardemumma eller några dadlar

Glasflaska
Saftsil 
Silduk (eller en urtvättad nylonstrumpa)

GÖR SÅHÄR: 
Mixa ingredienserna 1-2 minuter. Sila blandningen genom saftsilen. Havremassan i duken kommer bilda en geleaktig konstistens och därför kan du behöva röra lite i silen med en sked. Häll upp mjölken i en glasflaska som du kan stänga och förvara i kylskåp. Skaka innan du du använder den. I vår kyl håller den minst en vecka. Havrepulpen kan du spara och äta som raw gröt, använda som bas i plättar/pannkakor eller i knäckebröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it