TRANSLATE THE BLOG

torsdag 23 juni 2016

En helt vanlig rabarberkräm

Fina vänner rekommenderar jag att du håller hårt i. Ett sådant exempel är min vän Anna. Förutom att hon är en fantastisk person, kollega och kursare låter hon mig dessutom snålåka på hennes familjs trädgård. Jag brukar få äpplen från henne på sensommaren och häromdagen fick jag en kasse med massa rabarber. Lycka liksom, speciellt när en är trädgårdslös men älskar hemmaodlat. Jag frös in en del och bestämde mig för att koka rabarberkräm på resterande. Det är perfekt som mellanmål eller att använda istället för äppelmos på gröten eller i yoghurten. Det fungerar även som en lite lättare efterrätt. Receptet på krämen är avskrivet från någon gammal kokbok (minns inte vilken) och lite längre ner på sidan tipsar jag om infrysning av rabarber.

Glad midsommar på er! Snart ska jag sätta mig på ett tåg mot Jämtland där jag ska fira.


Recept: RABARBERKRÄM

Ca 1 liter kräm

DU BEHÖVER:
600 gram rabarber, gärna från din eller en snäll väns trädgård
4 dl vatten
1 dl ekologiskt råsocker
2 msk potatismjöl
4 msk vatten

Havremjölk (eller annan mjölk)
Eventuellt några mandlar

GÖR SÅHÄR:
Skölj och repa rabarbern lite grann. Du kan skala om du vill men jag tycker det är rätt onödigt. Jag brukar dra av lite lösa strån och ansa dem i ändarna. Koka upp vatten tillsammans med sockret. Skär under tiden rabarbern i bitar som är cirka 2 cm. Ös ner rabarberbitarna i sockervattnet och låt dem sjuda i 5-10 minuter under lock. Stäng av plattan och dra bort från värmen. Blanda potatismjöl och vatten tills mjölet har löst upp sig. Häll ner i kastrullen under omrörning. Koka upp krämen och fortsätt röra. Låt svalna något. Går lika bra att äta kall som varm. Servera med en skvätt mjölk (jag använde havremjölk) och några hackade mandlar. Om du vill lyxa till det ordentligt kan du servera vaniljglass till.

NOTERINGAR:
Det går säkert att använda kokossocker istället för råsocker. Om du vill att krämen ska vara helt osötad går det att koka med ett tärnat äpple och lite vaniljpulver istället. Jag tror dock ovanstående är godast.

Tips: INFRYSNING AV RABARBER (och annan frukt)

Skölj och ansa rabarbern som i receptet ovan. Skiva sedan i lämplig storlek på bitar beroende på vad du skall göra med rabarbern sedan. Istället för att ösa ner allting i en burk eller påse fördelar du nu bitarna på en plåt eller ett större fat så att de inte ligger omlott. Ställ in frysen. När bitarna har frusit kan du ösa när dem i lämplig burk/låda/påse. Då kommer de inte fastna i varandra som de annars gör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it