TRANSLATE THE BLOG

söndag 29 november 2015

Första adventsfrukost: Pepparkakskryddad Ugnsrostad Musli

Äntligen första advent! Jag är en människa som fullkomligt älskar julen och traditioner. Att pyssla, baka, och mysa till förbannelse är ju det bästa som finns. Den senaste tiden har jag ätit en del granola (det vill säga ugnsrostad musli) som frukost på helgerna och har lyckats mixtra fram ett recept som jag känner mig väldigt nöjd med. Basen är helt osötad men det finns utrymme för att tillsätta lite honung eller lönnsirap för den som vill. Idag kryddade jag den med pepparkakskryddor vilket blev himmelskt gott. En kopp chai-te och en skål fil med den är ljuvliga pepparkaksdrömmen var en underbar start på första advent. Det blev en skål till senare på eftermiddagen med.


Recept: PEPPARKAKSKRYDDAD GRANOLA

1 liter

DU BEHÖVER:
7,5 dl havregryn
1 dl blandade mandlar
1 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön
2 msk pepparkakskrydda (recept HÄR)
En nypa himalayasalt
3 msk vatten
2 msk kokosolja
2 mogna bananer

GÖR SÅHÄR:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Mixa bananer med vatten och olja. Rör ner den blöta blandningen i det torra och blanda runt ordentligt. Fördela ut på en oljad plåt. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter, försök under den tiden att öppna ugnsluckan och röra runt lite ungefär två gånger. Låt svalna och ät sedan med fil, yoghurt eller någon mjölk (jag tycker det är väldigt gott med havremjölk). Förvara det som blir över i en luffttät burk.

NOTERINGAR:
Om du vill ha den lite sötare kan du byta ut allt eller lite av vattnet mot lönnsirap eller honung.
Om du vill göra den nötfri så kan du till exempel byta ut mandlarna mot pumpakärnor.
Tips: För att det ska bli lite billigare brukar jag köpa storpack med ekomandlar HÄRIFRÅN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it