TRANSLATE THE BLOG

fredag 20 november 2015

En utmanare till fredagsmyset: Krämig böndipp på svarta bönor

Fredag. Klassiska svenne-fredagsmyset innefattar ofta Idol och Tacos. Det är precis det som står på min aktivitetslista för kvällen faktiskt. Oskar åker iväg på äventyr till Stockholm och jag får besök av min barndomsvän Emelie. För er som vill vara lite innovativa och utmana tacosen kan jag varmt rekommendera er att prova den här svarta bönröran. Den fungerar både som en del av tacosbuffén eller ensam som dipp till grönsaker eller chips. Oavsett vilket du väljer så är den kompatibel med fredagsmys och idol. Jag ska inte orda så mycket mer nu för jag måste köra ett varv med dammsugaren. Ha en härlig helg och njut av det fina vädret!


Recept: BÖNDIPP PÅ SVARTA BÖNOR


DU BEHÖVER:
220 gram (avrunnen vikt) kokta svarta bönor - 1 förpackning
1/2 rödlök
2 msk limejuice (alt äppelcidervinäger)
2 msk hackad färsk persilja (färsk fryst går kanonbra)
1 tsk spiskummin
1 msk olivolja
1 msk tahini
1/2 tsk chili
1/2 tsk paprika
1 krm cayennpeppar
Havssalt, Svartpeppar
Ev: 1/2 tsk torkad koriander

GÖR SÅHÄR: Grovhacka rödlöken och mixa sedan alla ingredienser i en matbredare till en slät och härlig dip. Smaka av med salt och peppar efter smak. Skär upp grönsaker i stavar eller häll upp en påse chips och servera.

NOTERINGAR:
Tips på dippverktyg: Morötter, gurka, broccoli, blomkål, stjälkselleri, palsternacka, frökex osv
Du kan också prova att byta ut köttfärsen på tacosbuffén mot den här röran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it