TRANSLATE THE BLOG

tisdag 13 oktober 2015

Våga vägra plastfolie med Bee's Wrap


För ungefär ett år sedan tog den sista rullen med plastfolie slut hemma hos oss. Vi har inte köpt någon ny sedan dess. Personligen tycker jag att plastfolie är en produkt som faktiskt används okritiskt och onödigt mycket. Alla varor som vi plastar in till förbannelse behöver faktiskt inte ens täckas över. Framför allt behöver det inte svepas in i lufttät plast. Jag ställer ofta in skålar/burkar direkt i kylen, ibland med en uppochnervänd tallrik över. Istället för att plasta in ostbiten eller grönsaken så kan den faktiskt placeras i en burk med lock. Försök att ifrågasätta om du faktiskt behöver använde plastfolie alla gånger du tar fram rullen ur lådan. Jag kan ärligt säga att jag väldigt oreflekterat använde plastfolie flitigt tidigare. När jag sedan var för lat och snål för att köpa ny hittade jag nya och enkla lösningar som har gjort att vi inte längre har ett behov av den produkten i vårt hem.

Jag säger inte att du måste begära ut skilsmässa med plastrullen för jag kan förstå att den är praktiskt många gånger. Däremot så önskar jag att när du nästa gång plockar fram rullen med plastfolie ur kökslådan, tänker till en extra gång. Kan jag förvara den här matvaran på något annat vis? Om du är villig att prova något annat än plastfolie kan jag verkligen varmt rekommendera Bee's Wrap. Det är helt enkelt ekologisk bomullslin med bivax, jojobaolja och kåda. Kombination gör materialet formbart och förseglande. Med hjälp av värmen från dina händer mjuknar den upp och du kan forma den runt kanterna på en skål till exempel. När du ställer in skålen i kylen blir tyget kallt och stannar i det läget du format det. Det går även superbra att använda direkt till grönsaker, ost och så vidare (rått kött, kyckling och fisk rekommenderas ej). Bivax och jojobaolja är antibakteriellt vilket håller maten fräsch men också gör att de kan återanvändas om och om igen. Bara att forma om med händerna. 

Jag har fått mina i present av min fina sambo. Han köpte dem i Ekobutiken här i Örebro, som jag har skrivit lite om tidigare (kika in under fliken "gröna tips"). Komiskt nog har jag köpt likadana till min syster i present tidigare i våras och då köpte jag dem från nätbutiken Lapland Eco Store (klicka på länken för att komma direkt till produkten). De finns säkert i flera onlinebutiker eller välsorterade butiker. Jag har både köpt och fått ett 3-pack med olika storlekar men de finns i lite olika varianter och vissa är speciellt utformade för bröd till exempel. Det känns kanske som en dyr investering då de kostar några pengar men du kommer kunna ha dem superlänge så du kommer tjäna på det i längden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it