TRANSLATE THE BLOG

måndag 5 oktober 2015

Äppelpaj på mandel- & havrebotten med Rosor av äpplen

Eftersom jag plockar äpplen så fort jag ser dem och redan har kokat en massa äppelmos var jag tvungen att hitta på något med alla äpplen i kylen. Jag började först experimentera fram ett bra pajskal för det har jag velat göra ett tag och nu blev jag äntligen helt nöjd faktiskt. Jag insåg efteråt att jag borde fylla pajskalet med något och då började jag leka med tanken på äppelrosor. Resultatet blev alltså en helt glutenfri äppelpaj med rosor av äppelskivor. I fredags när Oskars föräldrar var här åt vi den med vaniljglass och blåbärssås som de hade med sig från en gårdsbutik på Öland. Gräsänka som jag nu återigen är, så åt jag den sista biten paj som middag idag. Skönt att jag är vuxen (typ i alla fall) och inte bor hemma så att jag kan äta precis hur mycket paj och glass till middag som jag vill. Kanske mindre smart att skriva om det i bloggen som min mamma läser... Jaja, vad ska hon göra? Om du inte har en massa onödig tid över och är rastlös som jag men har en massa äpplen kan du göra en helt vanlig smulpaj, till exempel den här. Ha en härlig vecka nu och ät så mycket äppelpaj du kan.


Recept: GLUTENFRI ÄPPELPAJ med ROSOR

1 paj, 20 cm

DU BEHÖVER:
1 dl mandel
3 dl havregryn
1/2 tsk kanel
1/4 tsk salt
3 msk kokosolja
1 msk lönnsirap
2 msk vatten

Olja till formen (kokos, raps)

3 stora eller 4 små röda äpplen
2 msk citronjuice
2 msk vatten
2 msk lönnsirap

GÖR SÅHÄR:
Sätt ugnen på 180 grader. Smörj pajformen med lite olja. Mixa mandlar i matbredare/mixer ca 30 sekunder tills de är krossade. Tillsätt havregryn, kanel och salt och mixa tills det får ett sandliknande utseende. Blanda kokosolja, sirap och vatten i en bunke och tillsätt sedan sandmixen. Arbeta ihop degen med händerna tills du kan forma en stor boll som inte kladdar speciellt mycket. Tryck ut degen i formen med fingrarna. Baka mitt i ugnen 10-15 minuter. Håll koll så att den inte bränns!

Medan pajskalet är i ugnen kan du förbereda äpplena. Blanda sirap, vatten och citronjuice och rör tills sirapen har löst upp sig helt. Skär bort kärnhusen från äpplena och skiva sedan tunna äppelskivor. Använd helst en mandolin för att få så tunna skivor som möjligt. Lägg skivorna i blöt i siraps- och citronblandningen och låt dem marineras. När pajskalet svalnat helt kan du börja med rosorna. Ta några äppelskivor och lägg dem omlott (ca 1 cm) på längden. Rulla försiktigt och bygg på med fler skivor tills du har en storlek på rosen som du är nöjd med. Stick ner i pajskalet. Fortsätt tills du har fyllt hela pajen med rosor. Pensla rosorna med resterande sirapsvätska.

NOTERINGAR:
Nästa gång tänkte jag göra någon kolafyllning eller vispa någon grädde och fylla pajskalet med innan jag sticker ned rosorna för att den ska bli vackrare och godare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it