TRANSLATE THE BLOG

söndag 18 oktober 2015

Ingefärs- och Morotsjuice utan Råsaftscentrifug

Idag hade jag tänkte börja tentaplugga. Jag gillar inte att plugga på söndagar och den här söndagen ogillade jag det ovanligt mycket. Jag har gjort lite halvhjärtade försök under dagen men nu har jag gett upp och sitter bredvid Oskar i soffan och kollar på någon animerad film om pingviner. Ja precis, Oskar min 29-åriga sambo. Det är få saker som är så härligt som att kolla på honom, när han sitter framåtlutad i soffan och helt plötsligt brister ut i gapskratt åt de animerade figurerna på skärmen. Han skrattar liksom vid precis samma ställen som en liten 10-årig pojke skulle ha gjort. Fantastiskt är det.

Ja som ni förstår har jag helt släppt skolböckerna. Nu är det te och scones framför tvn som gäller för resten av kvällen. Jag gjorde i alla fall ett tappert försök att peppa mig själv till plugg förut genom en shot av den här vackra och nyttiga drycken. Jag äger ingen råsaftscentrifug men blir ibland himlans sugen på grönsaksjuicer... Häromdagen hade jag sett någon i mitt instragram-flöde som hade gjort en morots- och ingefärsjuice och tänkte att det kanske kunde gå att göra utan specialmaskin. Efter lite experimenterande stod jag med den här vackra och fantastiskt goda drycken i handen. Att jag tillsätter en skvätt honung är för att plocka fram smakerna lite mer men det kan givetvis uteslutas. Om jag pluggade bättre efter ett glas juice är tveksamt. Något som däremot är säkert är att den här juicen innehåller en massa bra saker och dessutom är antiinflammatorisk. Superbra att immunboosta och vitaminladda lite inför förkylningssäsongen.


Recept: MOROTS- och INGEFÄRSJUICE

1 stor flaska

DU BEHÖVER:
500 gram ekologiska morötter
1,5 liter vatten
5 cm ingefära ekologisk ungefära (ta hellre för mycket än för lite)
Ev 1 tsk honung

GÖR SÅHÄR:
Koka upp vattnet. Skölj (och skala eventuellt) morötterna och skär dem i småbitar. Skala ingefäran med kanten av en sked och skiva den tunt. Koka morötter och ingefära tills de blivit riktigt mjuka, ca 15 minuter. Dra bort från värmen och låt svalna något. Mixa med stavmixer tills du har en slät soppa. Rör ner honungen och se till att den löser upp sig ordentligt. Häll soppan genom en finmaskig sil och ställ sedan in juicen i kylen så att den blir kall. Drick juicen kylskåpskall som mellanmål eller till frukosten.

NOTERINGAR:
Spara på morotspurén som blir över använd som bas i sås eller som tillbehör till mat. Du kan även röra ner några matskedar i gröten när du kokar den på morgonen eller i din morgonsmoothie för att boosta den med färg, smak och nyttigheter. Jag tycker till och med att den är god att äta den precis som den är till mellanmål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it