TRANSLATE THE BLOG

måndag 6 juli 2015

Helt naturlig och Raw Cashewgrädde

Det finns en hel del produkter i butik som är växtbaserade gräddprodukter, såser och liknande men jag kan inte säga att jag har provat så många av dem egentligen. Dels för att det är väldigt svårt att få tag på ekologiska och dels för att jag tycker att de ofta innehåller så mycket konstiga tillsatser. Därför gör jag numera min egen växtbaserade grädde med cashewnötter som bas. Den här går att göra lite sötare så att den passar till efterrättspajen, som glass-bas eller till jordgubbarna men det går även att krydda den så att den passar som sås till mat. Det är superenkelt, basen innehåller bara två ingredienser. Det enda du behöver utöver det är lite tid för blötläggning.


CASHEWGRÄDDE

DU BEHÖVER:
120 gram (2,5 dl) ekologiska, naturella cashewnötter
1,5 dl vatten + blötläggningsvatten

GÖR SÅHÄR:
Lägg nötter i en skål och täck med vatten. Låt stå minst 3 timmar (max 8). Häll av blötläggningsvattnet och mixa nötterna med nytt vatten i en blender eller matbredare. Det tar några minuter att få det riktigt krämigt. Om du använder en matbredare kan du behöva skrapa ned lite från sidorna emellanåt. Håller ca 3-4 dagar i kyl.

Om du vill smaksätta grädden kan du bara mixa ner det du vill, till exempel:
Vaniljgrädde: Tillsätt 1/2 tsk vaniljpulver, lite sötning (1-2 msk kokossocker/lönnsirap eller några dadlar) och en nypa salt. 
Till mat: Tillsätt lite citronjuice och vitlök, miso, torkade/färska örter eller andra kryddor du gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it