TRANSLATE THE BLOG

måndag 25 april 2016

Födelsedagsfirande, "nyttig" chokladpudding och champagne!

Att fylla år är något som jag alltid har älskat. Inte så mycket för att jag vår vara i centrum utan mer för att en blir omgiven av så mycket kärlek och människor. Det känns som att jag har fyllt år i fyra dagar i sträck nu och att det kommer fortsätta fram till helgen också. I fredags kom min syster och mamma på besök och hela helgen har därför varit fullproppad med kärlek, god mat och en väldigt massa skratt. I söndags åkte de hem och Oskar for iväg till Falun på praktik. Igår kväll tog två underbara tjejer från klassen hand om mig och vi drack champagne i nya glas som jag fått av min familj och åt chokladpudding. I morgon ska jag dessutom äta middag med två andra underbara människor och fira lite till. Och sen kommer Oskar hem på fredag och då blir det mys för bara honom och mig. Hur underbar födelsedagsvecka kan en 24-åring få liksom?

Jag blir helt varm i hela kroppen och lycklig i själen över att ha så underbara människor runtomkring mig och också över alla fina saker jag fått. Att alla lagt ner så mycket omtanke och verkligen tagit i beaktning mina ekologiska och ibland lite knasiga miljövänliga värderingar. Ett par nya skor från eko-märket Kavat, en kanonfri ryggsäck i återvunnet material från Patagonia, Ekologiska kryddor och växter, en ekologisk ullfilt, fröknäcke och massa mer fina saker. Nu ska jag inte tråka ut er med min presentlista utan tänkte istället ge er receptet på chokladpuddingen jag hade gjort till gårdagens champagne-drickande. Jag kände inte för någon tårta utan var sugen på något med choklad och eftersom det var min födelsedag så jag gav mig själv fullmakt över fikabeslutet. Då blev det en rå chokladpudding gjord på nyttigheter som avokado, banan och carobpulver. Det bästa är att jag har en portion kvar i kylen som jag kan äta till frukost idag.


Recept: RÅ CHOKLADPUDDING MED CAROB

Typ 4 portioner

DU BEHÖVER:
3 bananer
2 avokados
4 msk kakao
2 msk carob 
1 msk honung eller lönnsirap (kan uteslutas eller ökas, beror lite på hur mogna bananerna är)
1 tsk kanel

Ev bär eller frukt att toppa med

GÖR SÅHÄR:
Mixa allting slätt i en matbredare. Smaka av och söta mer eller tillsätt mer kakao och/eller nötsmör om så önskas. Sleva upp i några fina skålar eller dylikt. Låt stå kallt typ 30 minuter. Ät som de är eller toppa med bär eller något annat gott. Rostade hasselnötter kan jag tänka mig är kanongott men det hade jag tyvärr inga hemma nu.

NOTERINGAR: Carob kan bytas ut mot mer kakao om så önskas. Personligen gillar jag carob då det ger en lite mer kolaaktig smak och tillför ytterligare en dimension till puddingen. Jordnötssmör kan bytas mot tahini eller uteslutas för en nötfri variant. Det kan också bytas mot mandelsmör eller dylikt för den som inte tål eller gillar jordnötter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it