TRANSLATE THE BLOG

söndag 3 januari 2016

Den bortglömda Rågmjölsgröten

Efter att jag och Oskar förälskade oss i julkalendern så har vi även kollat på båda säsongerna av historieätarna. Jag tycker det är superkul att se hur människor åt förr och hur långt bak i tiden vissa saker vi äter faktiskt sträcker sig. En grej som vi tydligen har ätit i många hundra år tillbaks är olika sorters gröt till frukost. Den vanligaste grötformen idag är havregrynsgröt men jag fick upp ögonen för flera andra varianter som jag blev sugen på att testa. En utav dem var rågmjölsgröt. Jag slog upp ett grundrecept i en av mina gamla kokböcker och njöt i morse av en fantastiskt god gröt. Samtidigt som gröt gjord på mjöl blir fantastiskt krämig och len så får den här också ett gott tuggmotstånd tack vare det grovmalda mjölet. Det tar några minuter längre att koka än vanlig havregrynsgröt men jag kan lova dig att det är värt det. Toppa med äppelmos eller en god sylt och du är hemma!

Andra tips på gröt finns under etiketten "gröt" som finns en bit ner i högra spalten i bloggen (och längst ner i det här inlägget). Du kan också gå in under fliken recept och kika under rubriken frukost.


RÅGMJÖLSGRÖT med ÄPPELMOS & PUMPAFRÖN

1 portion

DU BEHÖVER:
3/4 dl ekologiskt grovmalet rågmjöl
2,5 dl vatten
1 krm salt

GÖR SÅHÄR:
Koka upp alla ingredienser och rör om lite grann. Låt gröten puttra 8-10 minuter på svag värme (så att det bubblar lite lätt bara) och rör om emellanåt. Gröten tjocknar/stelnar lite mer när den svalnar.

SERVERINGSFÖRSLAG: Jag åt det med hemmagjort, osötat äppelmos (recept HÄR), lite pumpafrön och en skvätt sojamjölk. Ett annat förslag är rå blåbärssylt (recept HÄR).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it