TRANSLATE THE BLOG

onsdag 9 september 2015

Rå bovetegröt med blåbär och banan

Nu lever jag och Oskar periodvis som särbos då han är placerad i Karlstad och jag i Karlskoga. Jag tycker tyvärr inte alltid att det är riktigt lika kul att laga mat när det bara är jag som äter.. Tur att jag är en grötälskare för då kan en ha en superfin blåbärsgröt med sig som "lunchlåda" istället. Den här gröten är helt raw, växtbaserad, naturligt glutenfri och även nötfri om du väljer att ha solroskärnor i. Jag använder oftast vatten för att jag inte alltid har växtmjölk hemma men jag kan rekommendera att prova med kokosmjölk i om du vill ha den lite fylligare och sötare!

Ja det är helt klart en frukostgröt egentligen och min tanke är att lägga upp det som ett frukostrecept. Nu när jag åt den så gjorde jag dock en dubbel sats till middag och hade med mig den andra portionen till lunch idag. Bara för att jag kan. Ni får tycka att jag är lite knasig men jag kan lova er att gröten är god i alla fall!


Recept: RÅ BOVETEGRÖT MED FÄRSKA BLÅBÄR

1 portion

DU BEHÖVER:
3/4 dl bovete, blötlägg i 1,5 dl vatten.
1/2 dl blåbär
1/2 dl vatten, eller någon växtmjölk (kokosmjölk blir väldigt gott)
1/2 mogen banan
1 liten näve solroskärnor/nötter alt 1 msk jordnötssmör/tahini

1/2 dl extra blåbär till topping
Kokosflingor
Pumpakärnor
Den andra halvan av bananen

GÖR SÅHÄR: Lägg bovete i vatten över natten (eller ca 8 timmar). Häll av i en sil och skölj igenom bovetet ordentligt. Låt vattnet rinna av och mixa dem sedan med blåbär, vatten, banan och frön/nötter. Toppa med mer bär, kokosflingor och pumpakärnor. Du kan även skiva den andra halvan av bananen och ha den på om du inte är så glupsk som jag och åt upp den innan.

LUNCHLÅDAN

3 kommentarer:

Pin it