TRANSLATE THE BLOG

måndag 17 augusti 2015

Bananbrödsmuffins med blåbär och valnötter

Nu när jag har så extremt mycket blåbär kan jag med gott samvete förgylla all min mat, fika och frukost med blåbär i överflöd. Ni kommer säkert bli trötta på att jag i kommande inlägg med största sannolikhet kommer skriva ett par gånger om de här underbara bären. Idag är det första dagen på min sista vecka av det här sommarlovet. Oskar är iväg och skriver tenta (håll tummarna för honom) och jag får därför äta lång-semester-frukost ensam. Då blev det lite experimenterande i köket och resultatet blev underbara glutenfria och veganska bananbrödsmuffins med blåbär och valnötter som jag åt med en massa jordnötssmör och min hemmagjorda blåbärssylt med ingefära (klicka för att komma till receptet). Jag tänker mig också att de är perfekta att ha med som mellanmål och bara äta dem precis som de är. Nu ska jag äta upp och dricka ur mitt kaffe och sedan ska jag ta itu med lite småprojekt som måste bli klara innan skolstart!


Recept: BANANBRÖDSMUFFINS

12 muffins, alternativt 1 stort bröd

DU BEHÖVER:
6,5 dl havregryn
2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt

3 mogna bananer
1 dl kokossocker
2 msk kokosolja
1 tsk vanilj

1 dl blåbär
1 dl valnötter

GÖR SÅHÄR:
Sätt ugnen på 190 grader. Mixa först havregryn till ett mjöl i en blender eller matbredare. Blanda havremjöl med bakpulver, bikarbonat och salt i en bunke. Mixa bananer, kokossocker, kokosolja och vanilj helt slätt. Häll banansmeten i bunken med de torra ingredienserna och blanda runt ordentligt. Vänd ner blåbär och krossade/hackade valnötter. Smörj muffinsmorfar elller en brödform och fördela smeten. Grädda mitt i ugnen 20-25 min för 12 muffins eller 35-40 minuter för en hel form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it