TRANSLATE THE BLOG

söndag 7 juni 2015

Mörk chokladmoussetårta med rostade hasselnötter

Jag vet. Hur gott låter det inte? Jag kan lova att tårtan var precis lika god som den låter, det kan även min familj intyga som ätit den tillsammans med mig igår kväll och även idag. I torsdags skrev jag min sista tenta för termin 7 och i fredags hade vi det sista seminariet för terminen. Direkt efter seminariet åkte jag med Joanna till Västerås och firade hennes kusin som tog studenten och igår morse åkte jag direkt ner till mamma och pappa för att återhämta mig lite. Då tyckte jag att jag förtjänade en tårta så då bakade jag den här. Det är inte så att jag uppfunnit hjulet igen utan jag har plockat lite inspiration från ett recept från Green Kitchen Stories men ändrat lite så det passar mig. Den här chokladtårtan är helt glutenfri, vegansk och endast sötad med mörk choklad och några dadlar. Att den dessutom innehåller svarta bönor är det ingen som kan gissa.

Ikväll var det familjemysmiddag (det är inte superofta hela familjen Norstedt sitter ned och äter middag ihop). I morgon blir det lunch ute med morfar, syster och bror och på kvällen blir det bubbel med syster och Malin. En skulle kunna tro att jag har tagit examen eller så med tanke på vilket lyxliv jag levt sedan i torsdag. Jag tycker dock att jag förtjänar det - Alla förtjänar lite mer guldkant i vardagen. Speciellt när en precis avslutat sin sjunde termin på läkarprogrammet. Mer tårta till folket. Framför allt chokladtårta.


Mörk Chokladmoussetårta med rostade hasselnötter

200 gram (3 dl) ekologiska hasselnötter
100 gram (10 st) ekologiska torkade dadlar
3 msk kakao
2 msk kokosolja

230 gram (3 dl) kokta svarta bönor - avrunnen vikt om du använder färdigkokta!
50 gram (5 st) ekologiska torkade dadlar
1 msk kokosolja
50 ml espresso / starkt bryggkaffe - kallt
1 dl mandelmjölk
100 gram ekologisk mörk choklad, 70%
  1. Botten: Mixa 150 gram (2 1/4 dl) av nötterna i en matbredare tills de krossats något. Tillsätt sedan dadlar, kakao och kokosolja. Mixa en stund tills allting är blandat väl och du har en smulig deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant som är 20 cm i diameter och ställ in i frysen.
  2. Fyllningen: När du ställt in botten i frysen gör du fyllningen direkt. Mixa bönor, dadlar, kokosolja och kaffe till en slät kräm. Hetta upp mjölk i en kastrull, bryt chokladen i bitar och lägg ner i den varma mjölken. Spara cirka 5 gram av chokladen till garnering. Så fort chokladen börjat smälta stänger du av plattan och dra bort kastrullen. Rör kontinuerligt tills du har fått en homogen chokladsås. Mixa ner chokladsåsen i bönkrämen och låt matbredaren gå tills du har en jämnt och fin smet. Ta ut formen ur frysen och fördela smeten jämnt över. Ställ tillbaks i frysen.
  3. Servering: Låt tårtan stå i frysen i 2-3 timmar innan den ska ätas. Om du vill göra tårtan i förväg går det jättebra, se till att flytta ut tårtan från frysen cirka 30 minuter innan det är dags att äta den bara. Ta loss den löstagbara kanten innan du tinar den för att behålla den fina kanten. Flytta över tårtan till något fint fat med hjälp av en stekspade. 
  4. Dekoration: Rosta 50 gram (3/4 dl) hasselnötter 5-10 minuter i en torr stekpanna tills de fått lite fin färg. De kommer successivt börja tappa skalet när de rostas. Ta bort stekpannan från värmen. När de svalnat något kan du gnugga bort mer skal om du vill och sedan dela nötterna i halvor med en kniv. Fördela de rostade hasselnötterna samt lite hyvlad mörk choklad över tårtan. Ät och njut. 

1 kommentar:

  1. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    SvaraRadera

Pin it