TRANSLATE THE BLOG

tisdag 23 juni 2015

Midsommar i fjällen och Chiapudding

Nu har det varit tyst från mig sedan jag åkte till Arvidsjaur. Jag har inte haft något direkt internet sedan dess och har istället bara passat på att njuta av fjällen, god mat och familjen. I arvidsjaur bodde vi några dagar i en supermysig liten stuga och jag var ute på långa promenader och lyssnade på lite podcasts medan Oskar jobbade de sista dagarna. Dagen innan midsommar körde vi tillbaka ner till Östersund, till Oskars föräldrar och lillebror. På förmiddagen på midsommarafton åkte vi allihop ner till Ljungdalen till en stuga som Maria (Oskars mamma) fick låna av en kollega. Det var en fantastiskt mysig stuga, mitt i fjällen och vädret var helt fantastiskt. I två dygn cyklade, vandrade, åt och myste vi massor och hunden Qonrad (som vi körde upp i vintras) stormtrivdes också. Jag invigde min Fatbike (mountainbike med väldigt stora däck) och är nu helt förälskad i den cykeln - en kommer liksom fram överallt. Vi cyklade helt fantastiska turer på fjället, stannade och badade i en fjällsjö, cyklade längs stränder, snö, över stora stenar och upp på höga fjäll. I söndags åkte vi tillbaks till Östersund, stannade där en natt och packade om i bilen. I går förmiddag åkte vi vidare söderut och kom fram till Örebro igår kväll. Nu ska vi bara landa hemma några dagar, tvätta, sova länge och ta det lite lugnt.

Jag tänkte tipsa om en smidig frukost att ha med sig som egentligen bara kräver tre ingredienser. Chiapudding! Jag har skrivit om det innan (här och här) men det vara ganska länge sedan då jag inte ätit det typ alls senaste månaderna. Jag har mest har ätit gröt på morgonen under våren. Den här puddingen åt jag både i stugan i Arvidsjaur men också i stugan i Ljungdalen.

ENKEL CHIAPUDDING

1,5 dl ekologisk havremjölk (eller kokosmjölk/mandelmjölk)
2 msk chiafrön
1 skivad banan (eller annan frukt / nötter)

GÖR SÅHÄR: Rör ihop chiafrön och vätska kvällen innan. Rör om igen ca 10-15 minuter senare. Låt stå i kylen över natten. På morgonen skivar du bananen och lägger över puddingen sedan är det bara att äta. 

CHIAPUDDING OCH MORGONKAFFE PÅ VERANDAN I LJUNGDALEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it