TRANSLATE THE BLOG

söndag 7 februari 2016

Färgglad Grönsakspytt med Jordärtskockor, citron och trimjan!

Den här söndagen har jag och Oskar date-dag. Vi har haft en supermysig soffmorgon med film och sedan varit ute och härjat i skogen några timmar och snart ska vi på bio. Jag insåg dock såhär på söndagseftermiddagen att det är måndag i morgon vilket innebär praktik men jag hade ingen matlåda. Efter en snabb inventering i kylskåpet hittade jag några stackars jordärtskockor som började sjunga på sista refrängen. Tanken var att jag skulle gjort en soppa på dem tidigare i veckan men de hade väl helt enkelt blivit lite bortglömda. Det måste ju gå att göra något annat är soppa eller puré på jordärtskockor tänkte jag. Helst något som går fort också. Mycket riktigt, efter ca 15 minuter stod jag med två matlådor i handen som inte var i puré- eller soppform. En riktigt fräsch grönsakspytt som jag snabbt stekte upp två ägg till. Jag kan tänka mig att det passar minst lika bra med stekt tofu eller att slänga i en förpackning kikärtor direkt i pannan. Stekta jordärtskockor insåg jag är fantastiskt gott faktiskt. De har en väldigt god smak som lätt glöms bort och tillsammans med lite citron, timjan och andra grönsaker blev det en riktig hit.

Ha en härlig vecka allihopa, nu ska vi fortsätta vår date och med Star Wars och popcorn!


Recept: GRÖNSAKSPYTT med CITRON & TIMJAN

Till ungefär 2 hungriga personer

DU BEHÖVER (ungefär):
En halv gul lök
Ett gäng med jordärtskockor (ca 300 gram)
2 medelstora morötter
Buketter från ett broccolihuvud (jag har redan ätit upp min stam, annars kan slänga i den med)
En halv citron
1 tsk timjan
Örtsalt, svartpeppar
Lite olja att steka i

Ägg, skivad tofu eller kikärtor

GÖR SÅHÄR:
Skölj och skrubba skockorna och morötterna och skala löken. Värm en stekpanna med lite olja i. Skär löken i halvstora bitar. Skiva skockorna och skär morötter och broccoli i lagom stora bitar (inte för stora, då blir de inte klara). Fräs löken på medelhög värme några minuter och häv sedan i alla grönsaker. Pressa i saften från citronen och krydda med timjan, örtsalt och svartpeppar. Stek grönsakerna tills de får lite färg och mjuknar, ungefär 10 minuter. 

Om du använder kikärtor (eller andra bönor) slänger du i dem i pannan tillsamman med resten så att de också blir varma. Om du använder tofu eller ägg kan du steka dem i en annan panna eller direkt efteråt i den varma pannan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it