TRANSLATE THE BLOG

tisdag 29 december 2015

Den propagerade "hälsodrycken" Komjölk - Sanning eller myt?

Under julhelgen säljs och äts det rekordmycket kött och mejeriprodukter. Julskinka, köttbullar, prinskorv, vispgrädde till ris á la malta samt ost och smör i mängder är givna på julbordet. Personligen håller jag mig borta från köttprodukterna men tar gärna sill, en bit janssons, ost på mackan och så vidare. Normalt sett äter jag inte speciellt mycket mejeriprodukter för jag tycker inte att det känns bra och jag tycker jag mår bättre utan. Jag har alltid tyckt att det känns lite konstigt att vi människor skulle dricka komjölk eftersom den egentligen är ämnad för en växande kalv. När jag och Oskar kom hem efter julen så var vi båda trötta och har spenderat en del tid i soffan framför tvn. Då snubblade vi över en dokumentär om just komjölk som återigen fick mig att tänka ett varv till. Vissa saker hade jag hört och visste innan medan andra saker var nya för mig. Jag tänkte inte skriva alls om miljöaspekten eller etiken kring mjölk utan bara om det rent biologiska som sker i våra kroppar.


VARFÖR VI KANSKE SKALL UNDVIKA KOMJÖLK


HORMONER (IGF-1) 

Komjölk är mycket hormonellt aktivt och dessa hormoner överlever vår matsmältning och når vår egen blodbana. De är likadana som de hormon som produceras i våra kroppar och kan därför påverka oss. Det viktigaste av dessa hormon är IGF-1, insulin-like growth factor 1 - det vill säga ett tillväxthormon. IGF-1 är mycket viktigt för oss när vi växer, framför allt under spädbarnsåret. Det här får vi dels genom bröstmjölk men också genom egen produktion. Under uppväxten blir andra hormon viktigare för tillväxt och under slutspurten i puberteten är det framför allt könshormoner som är betydelsefulla.

Det finns forskning som tyder på samband mellan cancer och IGF-1 från mjölkprodukter. Eftersom IGF-1 är en tillväxtfaktor så känns det inte helt främmande att det också skulle kunna piska på cancerceller till att växa och dela sig. Jag själv har skrivit mitt kandidatarbete i medicin om koppling mellan kost och akne. Där finns det studier som har visat att IGF-1 i mjölkprodukter spelar en stor roll gällande tillväxt av talgkörtlar och ökad produktion av talg.

FEL FETT (mättat fett)

Fettdebatten gällande mättat, fleromättat och omättat fett har pågått sedan många år tillbaks. Mättat fett anses inte lika bra för din kropp som omättat eller fleromättat fett. Det tros kunna påverka hjärt- och kärlsjukdom i negativ riktning. Den sortens fett som finns i komjölk och andra mejeriprodukter är just det mättade fettet. På livsmedelsverkets hemsida står det att vi faktiskt egentligen inte behöver tillföra något mättat fett alls eftersom det vi behöver produceras inuti vår kroppar.

KALCIUMBOMB, ELLER?

En het fråga gällande mjölken och som är en viktig del i att mjölken blivit en sådan framlyft hälsodryck är kalcium. "Drick mjölk så får du fint hår", "barn behöver kalcium för att växa", "drick kalcium så får du starkare skelett" och så vidare är slagord som jag stött på. Visst, mjölk innehåller en hel del kalcium men vi kan få det ifrån många andra källor. Jag gick in och kollade på livsmedelsverkets hemsida där du kan filtrera olika näringsämnen och se vilka livsmedel som innehåller mest*. Mjölk kom hyfsat långt upp på listan men före mjölken kom faktiskt (i storleksordning) örtsalt, bakpulver, ost, sesamfrön, dill, persilja, pesto, nässlor, sötmandel, linfrön, sojabönor, sardiner, hasselnötter och så vidare. Du får skrolla ner en ganska lång bit innan mjölken dyker upp. Det finns en mängd andra livsmedel som du kan få i dig adekvata mängder kalcium ifrån. Du får i dig precis lika mycket kalcium från ett glas med sojamjölk som du får från ett glas med komjölk faktiskt. 

Det här med att du ska dricka mjölk för att stärka ditt skelett och minska benskörhet hos äldre är ingenting som har kunnats bevisa med studier och forskning. Tvärtom verkar det konstigt nog snarare finnas ett samband mellan komjölksintag och ökad risk för benskörhet och benbrott. Det finns spekulationer att det skulle bero på att komjölk innehåller mycket låga mängder magnesium i förhållande till kalcium.  Om det här är sanningen så är det ju jättedumt att rekommendera tanter med benskörhet att trycka i sig massor med komjölk...

PROTEINRIKT, JAVISST MEN...

Om du vill växa och bygga muskler är mjölk en bra proteinkälla då det innehåller väldigt mycket av proteinet kasein. Kanonbra förutom två negativa effekter som forskare har funnit:
  • Det finns ett starkt samband mellan kasein och cancerutveckling samt kortare livslängd. Det här har man funnit i en stor näringsstudie som heter Kinastudien.
  • Kasein kan vara starkt allergiframkallande

DET HÄR MED LAKTOSINTOLLERANS

Att vara laktosintollerant betyder egentligen att personen i fråga är känslig mot laktos (mjölksocker) på grund av en brist på enzymet laktas. Därför kan inte laktos brytas ned eller tas upp i tunntarmen och åker vidare till tjocktarmen. Där finns det massor med tarmbakterier som kan bryta ner laktos och den här processen leder till stora mängder gasbildning (och magont). Det nedbrutna sockret kan inte tas upp i tjocktarmen och drar istället till sig vätska, personen i fråga får då diarréer. 

Det här är "normaltillståndet" i många delar i världen medan vi här i Norden genom evolutionen har muterat oss så att vi kan bilda laktas-enzymet i tillräckliga mängder. I grunden så är inte vi vuxna människor skapta för att ta hand om laktos i den utsträckning som vi gör.  

VAD FINNS DET FÖR ALTERNATIV TILL KOMJÖLK?

Jag dricker som sagt aldrig komjölk utan använder havre, soja eller mandelmjölk oftast. I matlagning använder jag kokosmjölk, krossade tomater och andra redningar. Smör och ost äter jag lite grann emellanåt men jag försöker hålla mig borta så mycket som möjligt från grädde, mjölk, yoghurt och så vidare. Självklart kan vi emellanåt använda ekologisk grädde i någon dessert eller maträtt men jag tror det är bra att inte ha det som sin vardagsmat. Notera att det här är min tolkning och mina åsikter, de finns dem som hjärtligt förespråkar komjölk och mejerier och det finns alltid två sidor av myntet. Personligen upplever jag att jag mår bättre om jag inte intar alltför mycket mejeriprodukter.


*Kalcium på livsmedelsverket: http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it