TRANSLATE THE BLOG

torsdag 7 maj 2015

Mjölkfri chiapudding med banan och kiwi

Nu när jag veckopendlar så mycket blir det ofta att jag äter mellanmål på bussen mellan Örebro och Karlstad. Då är chiapudding jättesmidigt att ha med sig i en liten glasburk med lock. I karlstad har jag ingen mixer och orkar inte släpa hem någon mandel-/havremjölk men jag tycker att bara chiafrön och vatten får så himla tråkig färg... Det ser liksom inte så aptitligt ut, jag älskar att äta färgrika och vackra saker. Att mosa ned en banan och dekorera med lite färgglada frukt/nötter gör att det blir betydligt roligare att äta tycker jag. Du kan givetvis använda kokosmjölk eller anan mjölk istället för vatten om du vill få upp fetthalten och mättnaden i puddingen. Annars kan du göra som jag och bara ta lite hackade nötter/frön/nötsmör för att få lite mer mättnad. Om du inte tål nötter kan du till exempel ta tahini istället.

Nu sitter jag i alla fall på bussen från Karlstad till Örebro och äter lite chiapudding. Oskar har varit hemma i drygt en vecka och sedan åker han till Arvidsjaur igen i morgon efter lunch. Han har bott hos mig i Karlstad några dagar men åkte till skolan igår för han hade ett obligatoriskt seminarium. Eftersom vi inte kommer ses på tre veckor efter han åkt passar jag på att åka tillbaks till Örebro redan nu och umgås lite med honom, så får jag skjuta upp pluggandet till helgen och nästa vecka...


Mjölkfri chiapudding med banan och kiwi (1 portion)

1 mogen banan
1 dl vatten
2 msk chiafrön
2 msk nötsmör eller tahini (mandelsmör eller jordnötssmör brukar jag ta)
1 kiwi
Ev lite hackade nötter eller frön

GÖR SÅHÄR: Skölj eller skala kiwin och skiva den tunt. Mosa bananen med gaffel (det gör inget om det blir lite klumpar kvar) i en liten skål. Blanda bananmoset med chiafrön, nötsmör och vatten. Om du ska äta puddingen ganska omgående bör du låta den dra ihop sig åtminstone 15 minuter först så att fröna kan absorbera vätskan.

Om du äter ur skål: Toppa chiapuddingen med skivad kiwi och eventuellt lite hackade nötter/frön. 
Om du äter ur glasburk: Dekorera insidan av glaset med kiwi och fyll sedan upp med chiapuddingen. Strö eventuellt över lite hackade nötter/frön. Glöm inte sked om du ska ha med dig puddingen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it