TRANSLATE THE BLOG

söndag 19 april 2015

Klädbytardag och födelsedagsfirande i förväg!

Min första vecka i Karlstad var egentligen inte en hel vecka utan bara tre dagar så det blev en kortis där innan jag kom tillbaks till Örebro igen. I fredags kväll var vi ett tjejgäng från skolan på after work vilket var supertrevligt och sedan under lördagen hände två väldigt trevliga saker,

Det första var att naturskyddsföreningen hade sin årliga klädbytardag runtom i Sverige, och då även i Örebro. Det gick till så att en lämnade in fem plagg/skor/accessoarer på förmiddagen och fick i utbyte mot dem fem st klädkuponger. De som samlade in kläderna organiserade sedan allting, sorterade och hängde upp dem i en stor lokal. Sedan fick de som lämnat in kläder komma tillbaks några timmar senare och "köpa" fem nya saker för de kuponger vi fick vid inlämnandet. De saker och plagg som blir över lämnades sedan till en lokal second hand butik. Jag lämnade in sju saker som jag tröttnat på och kom hem med fyra nya saker. Två av favoriterna som jag hittade var ett par görsnygga höga byxor och en härlig tröja (se bilderna nedan). Jag tycker att det här är så bra initiativ och det kan givetvis göras i mindre skalor än såhär. Det räcker att det är några kompisar som tröttnat på lite kläder så kan alla ses hemma hos någon och byta saker med varandra. Något som är gammalt och tråkigt för en person blir nytt och roligt för någon annan.


Det andra roliga som hände igår var att jag och Joanna firade min födelsedag. Jag fyller egentligen inte år förrän nu på lördag men jag och Joanna ses inte nästa helg så hon ville fira mig denna helgen istället (det tackade jag givetvis inte nej till). Vi sågs först på klädbytet och sedan gick vi hem till henne. Där fick jag ekologiskt rosé-bubbel och jordgubbar på balkongen medan vi lyssnade på ett avsnitt av fredagspodden med Hannah och Amanda. Sedan bakade vi bröd och lagade mat samtidigt som vi åt lite eko-chips och drack eko-cidér. Under middagen planerade vi vårt "golden year" (ni som lyssnar på fredagspodden vet vad det är) och sedan kollade vi på en film, drack ett glas rött och åt mörk choklad i soffan. I morse gjorde vi en superhärlig brunch bestående av smoothie, melon, päron, jordgubbar, kaffe och en ugnsbakad blåbärs-paj/gröt som vi åt i soffan samtidigt som vi kollade veckans avsnitt av Sveriges yngsta mästerkock. Hur gott och mysigt som helst. Tur att jag har en sådan fin vän som pysslar om mig nu när jag är gräsänka!


Just det, fick en jättefin present igår också (inslaget i enbart återanvänt material precis som jag gillar). Joanna är en sån där händig tjej som är duktig på att sy och skapa saker, så jag fick en kuvertväska/ipad-fodral som hon har gjort av gamla spetsdukar som hon köpt på second hand. Hur fint? Ja, det här har varit en väldigt bra helg måste jag säga. Nu sitter jag i min lilla lägenhet i Karlstad och ska strax plugga lite och ladda för en ny vecka med praktik. Hoppas att ni alla får en härlig vecka. PUSS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it