TRANSLATE THE BLOG

lördag 13 december 2014

Det här med träning.

Jag har inte skrivit något om träning så jag kände att det kanske var dags nu. Jag har alltid varit en väldigt aktiv person som ridit, spelat handboll, fotboll, seglat och så vidare - så träning har jag alltid hållit på med på ett eller annat sätt. Nu har jag inget speciellt mål och jag har ingen sport som jag vill hålla mig i form för. Vad händer då? Jo antingen toktränar jag på friskis och svettis och kör mina 5 pass i veckan eller så har jag en "svacka" då jag i princip inte utför någon form av träning alls. Givetvis får jag väldigt dåligt samvete över min frånvarande fysiska aktivitet då. Fram tills nu i alla fall! I takt med att jag blivit den ekonörden som jag är nu är så har jag försökt att få in vardagsträning i mitt liv då jag inte tycker det här med löpning eller gym är speciellt kul. Människokroppen är liksom skapt för ett aktivt liv så istället för att gå till ett gym eller ta mig ut på en lång löprunda så vill jag vara så aktiv som möjligt i min vardag. Det här innebär att jag i princip alltid promenerar till och från skolan och jobbet, alltid tar trappor om det finns istället för hiss och om jag har ett ärende på stan jag måste göra ser jag det som en motionsrunda. Annars är det morgonyoga och cykelturer som gäller också såklart! Jag och Oskar har en varsin mountainbike och målet är att nästa sommar cykla uppe i Norrland en del!

Nu till min nya grej som jag har hållt på med ett par veckor. Jag jobbar extra en hel del på sjukhuset i Örebro och då gör jag numera såhär ibland: Jag tar en rask powerwalk till jobbet i träningskläder och löparskor med min löparryggsäck från Osprey på ryggen. När jag sedan ska hem tar jag en kvick löprunda. Jag har ganska exakt 2,5 km till jobbet så det är inte så långt men om jag håller ett bra tempo räcker det för att jag ska få en ordentlig pulshöjning och börja svettas. Om jag känner för det kan jag ibland springa en liten omväg så det blir 3-4 km men oftast nöjer jag mig med den "korta" biten.

Det här med träning är någonting som man ska göra för sin egen skull och för att du själv ska må bra. Om det betyder tyngdlyftning, lira fotboll eller löpa 3 mil i veckan så ska du göra det! Kom bara ihåg att det ska inte bli någonting som du gör bara för att du måste utan för din egen skull. Hitta det sättet du vill ta hand om din kropp på och glöm inte bort att det är grunden till varför vi tränar - att hålla våra kroppar friska, rörliga och starka. Det är många som rör sig otroligt lite i sin vardag och istället hetstränar intensivt på gymmet, det tror jag kanske inte egentligen är det smartaste men det är upp till var och en. Skogspromenader, cykling, yoga och korta löpturer är min grej just nu! Vad är din grej?


Det är verkligen guld att ha en ryggsäck som sitter bra på ryggen även när man springer. Den här är 9 liter och väger 490 gram. Den är tillräckligt stor för att få med sig innerskor till jobbet, plånbok och lite andra saker men fortfarande såpass liten att den inte blir klumpig! Modellen heter Osprey Valkyrie 9 och är speciellt anpassad för kvinnokroppen. Jag har köpt min på addnature och jag såg att de faktiskt har lite rea på just den modellen nu! Klicka här om du vill kika på den.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it