TRANSLATE THE BLOG

tisdag 7 oktober 2014

I mitt badrumsskåp!

Jag har under det senaste året rensat ut fler och fler produkter ur mitt badrumsskåp. Innan hade jag ansiktskrämer, body lotion, ansiktsvatten, ögonserum - ja alla produkter du kan tänka dig. Det här förrådet har successivt bantats ner nu dock. Mitt första tips på naturlig hudvård som jag tänkte dela med mig av är Tea Tree Oil.

Tea Tree Oil

Är en färglös, eterisk olja (naturlig från växtriket). Oljan påstås kunna bota förkylningar och hosta genom att man inandar dess ångor. Om man applicerar den på huden har den en antiinflammatorisk och antibakteriell effekt. Den sägs kunna bota fotsvamp och har även positiv effekt på acne. 

Jag fokuserar på dess egenskaper för acne då det är i det syftet jag själv använder den. En medicinsk artikel från 2012 visade att man kan uppnå samma positiva resultat från en gel med 5% Tea Tree Oil som i en kräm med 5% Bensoylperoxid (Basiron 5% är produktnamnet och säljs på apotek). Jag själv har använt Basiron under en period. Jag fick visserligen mindre inflammation och finnar/plitor i huden men också missfärgade lakan/kläder samt en hud som blev supertorr och fjällade sönder. Blev inte speciellt snygg i slutändan, jag ömsade skinn som en orm och fick en favoritklänning förstörd. 

Har sedan en tid tillbaks börjat använda Tea Tree Oil direkt på huden:
  • Jag blandar 4 droppar med 1/2 dl vatten och förvarar det i en liten glasburk med lock. Jag applicerar det antingen med en tops på utsatta områden eller baddar hela ansiktet med en bomullsrondell då och då. Om man har torr hud kan man blanda ut den med till exempel mandelolja eller jojobaolja istället för vatten. 
  • Den bör ej användas outspädd på huden då det blir alldeles för starkt! 
Det här fungerar inte för alla men jag tycker definitivt att det är värt ett försök - det luktar gott, är ekologiskt och naturligt. Man kan även prova detta mot följande hudåkommor: Mjäll, seborroiskt eksem, löss, herpes och andra hudinfektioner.


Finns att köpa i välsorterade hälsokostbutiker eller på nätet. Jag köpte min här!
Hoppas att du också  kommer tycka att detta är en superprodukt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it