TRANSLATE THE BLOG

fredag 3 oktober 2014

Är soja en miljöbov?

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker att soja är en vettig produkt eller inte än... Jag har alltid varit väldigt skeptisk till just soja då jag har läst att det är en såpass stor miljöbov, skövlar regnskog osv. Det är många vegetarianer och veganer som har soja i ALLT verkligen. Sojagrädde, sojamjölk, sojabönor, sojabitar, sojafärs, sojapastejer osv. Det tror kanske inte jag är det vettigaste, det blir väldigt ensidigt och dessutom tror jag att många inte använder ekologisk soja! Min syster upplyste dock mig häromdagen om att det största miljöproblemet med soja faktiskt inte är den som vi människor äter utan den enorma delen av sojan som används som djurfoder (mer än 90% av all soja?!?!). Enligt min logik i huvudet är det i alla fall bättre då att äta sojaprodukter själv än att det sa göda upp en stor gris som man sen ska äta. Kolla på dessa siffrorna till exempel:
  • Det krävs 10 kg foder för att producera 1 kg nötkött
  • En jordbrukare kan föda 5-10 personer under 1 år på 1 hektar med spannmål för produktion av ägg, mjölk och kott.
  • En jordbrukare kan föda 30 personer under 1 år på 1 hektar med grönsaker, frukt, bär, spannmål och vegetabiliska fetter. (källa ICCP)

MEN. Då kommer vi till GMO (genmodifierad organism) och alla enorma mängder kemiska bekämpningsmedel som används vid produktionen av soja. Lyckligtvis finns det en väg kring det här - och svaret är ekologiskt! Genom att köpa ekologiskt producerad soja slipper vi miljögifterna, genmodifiering och bekämpningsmedel. Genom att välja ekologiskt tar man även upp kampen MOT den icke-ekologiska-miljöbovs-sojan. För läsintresserade rekommenderar jag dessa två sidor:


Det jag vill säga med det här är alltså - ersätt inte allt med soja och ät Ekologisk Soja!

Ha en härlig lördag nu allihopa!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it