TRANSLATE THE BLOG

tisdag 23 september 2014

Att ta vara på saker

God kväll! Idag tänkte jag försöka uppmuntra och uppmana er till att återanvända och ta vara på mera saker. Det är både ekonomiskt och snällt mot vår planet. Det är helt galet onödigt att köpa vissa saker fabriksnytt i butik. Framför allt när det gäller porslin, redskap och andra pryttlar till köket. Häromdagen insåg vi att vi inte hade någon helt vanlig spiralvisp. Jag cyklade förbi röda korsets second hand butik i Örebro på vägen hem från skolan för att se om de hade någon. Jamen visst hade det vispar, inte bara en alltså, utan flera att välja på. Ynka 3 kr ville de ha för den jag valde. För mig handlar det inte bara om att spara pengar (vilket jag oundvikligt i och för sig oftast gör genom att köpa begagnat), utan det handlar snarare om att jag tycket att det är fruktansvärt onödigt att bidra till nyproduktion av varor när det redan finns helt dugliga och superfina produkter tillverkade. Det krävs liksom noll energi för den här varan.

För 3 kronor blev den min!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pin it